Skola hoppade av teaterprojekt

Skola hoppade av Marken brinnerprojektet
2:12 min

I förra veckan bestämde sig Ung scen öst att ställa in föreställningarna av sin pjäs "Marken brinner", eftersom ensemblen upplevde att de blev hotade av eleverna som såg den.

Som Kulturnytt tidigare berättat tar Marken brinner sin utgångspunkt i bilbränderna i Husby i fjol och kritiserar bland annat polisen.

Men en skola i Linköping som skulle vara referensgrupp för pjäsen valde att hoppa av samarbetet med teatern redan innan premiären. Pjäsen var inte objektiv, enligt Kajsa Andersson – rektor på Skäggetorpsskolan.

– Det berodde på situationer som uppstod i klassrummet som vi bestämde oss för att vi inte kunde hantera på det sätt som de önskade. Situationen i klassrummet blev ensidig och provokativ vilket teater självklart kan vara men gick överstyr så till vida att den också blev väldigt anti-polisiär, säger Kaja Andersson.

Som bakgrund till beslutet nämner Kajsa Andersson också att det skett ett mord i Skäggetorps centrum där en ung människa mördats och en brand i föreningshuset där fritidsgården huserar. Detta sammantaget med det samarbete skolan har med polisen och socialtjänsten i skolan gjorde att skolan inte kunde stå för pjäsens budskap säger rektor Kajsa Andersson.

Däremot tycker hon att frågor om rasism och polisvåld ska kunna behandlas i pjäsform men att det måste följa skolans riktlinjer. 

– Utifrån den läroplan vi lyder under och det demokratiska uppdraget och vi har som skola att se till att de här frågorna blir objektivt behandlade och det blev de inte i det här sammanhanget, säger Kajsa Andersson.

Skolan bestämde sig alltså för att avbryta samarbetet som referensgrupp till pjäsen Marken brinner. Malin Axelsson är konstnärlig ledare på Ung scen öst. Hon säger att eleverna de mötte på Skäggetorpsskolan var intresserade och engagerade i de här frågorna, och att diskussionen med eleverna inte bröt mot några demokratiska värdegrunder.

– Det som hände i samband med vårt besök var att barnen som vi mötte berättade om och vittnade om rasism som de upplever i sin när- och skolmiljö. Och där upplevde vi att lärarna förhöll sig passiva och att det var på grund av allt det svåra som kom upp som man sen avbröt samarbetet, säger Malin Axelsson.

Malin Axelsson menar å sin sida att konst inte ska vara objektiv och så undrar hon vilket budskap vuxna skickar till barn om de avbryter samtal om konst så fort dessa blir provokativa.

- Så vi är ledsna för att de avbröt ett, som vi upplevde det, väldigt värdefullt och bra möte med de här eleverna, säger Malin Axelsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".