Waves Foto: Éric Lamoureux
Waves Foto: Éric Lamoureux

Färgstarka dansvågor i Umeå

"En poetisk djupdykning."
4:20 min

I helgen var det urpremiär på Norrlandsoperan i Umeå för  dansföreställningen ”Waves” av de franska koreograferna Héla Fattoumi och Éric Lamoureux. Musiken har skrivits av Peter von Poehl, orkestrerats av Martin Hederos  och i orkesterdiket  återfanns hela Norrlandsoperans Symfoniorkester. Kulturnytts Kerstin Berggren dök ner i rörelserna, melodierna och orden.

När Éric Lamoureux  och Héla Fattoumi fick chansen att göra en dansföreställning med hela symfoniorkestern trodde de knappt sina öron. Vilken möjlighet! De bestämde sig för att göra föreställningen som ett enda stycke – efter flera starkt politiskt laddade verk  ville de nu göra en mer poetisk djupdykning och valde den svenske kompositören och låtskrivaren Peter von Poehl, som också skrivit filmmusik.

-Jag kom till Caen i Frankrike en morgon med en elgitarr, litet effektboxar och en liten enkel inspelningsutrustning. Hèla och Eric ville ha en fyrtiofem minuter lång popsång så att då hade jag tagit med mig några ideér till verser och när jag sjungit min första vers sa Hèla och Èric  Bra, den ska vi ha! Så började det och det är väl  egentligen ett och ett halvt år senare samma 16 takter  som nu har blivit en timme och fem minuter långa, berättar Peter von Poehl.

De åtta dansarna rör sig runt på scenen som virvlande, självlysande fiskar-ibland ensamma, ibland i täta stim De ser nästan  ut som färglagda noter, säger Héla Fattoumi.

-Det skulle vara en sång som på något sätt skulle tämjas till en timme.  För mig så påminner  det om arbetssättet jag har när jag jobbar med film, att bilderna bestämmer dagordningen, säger Peter von Poehl. Här var det precis likadant. Varje gång jag kom var det nya bilder och jag följde med det tåget helt förbehållslöst.

-Så dansarna höll på och utforskade och repeterade medan du utforskade den musikaliska sidan?

-Exakt, instämmer Peter von Poehl, och jag tror att de var lika förbehållslösa som jag och improviserade lika friskt.  Jag spelade in allt och klippte och klistrade idéerna och  på så sätt byggdes föreställningen upp. Den skrev sig själv, helt enkelt, förklarar Peter von Poehl.

-Vi räknar aldrig när vi skapar, säger koreografen Eric Lamoreux och han berättar att när de arbetade med verket ”Waves”  så  tänkte han och koreografkollegan Hèla  Fattoumi mycket på  hur t ex fiskar rör sig. Samtidigt som fiskarna förflyttar sig i stim så gör de hela tiden individuella rörelser- utan att tappa bort gruppen.

En gång i månaden under ett helt år åkte Peter von Poehl till Caen och improviserade med dansarna. Därefter kom hela truppen till Umeå och arbetade tillsammans med träffade Norrlandsoperans Symfoniorkester inför urpremiären.

-Det finns ingen tidslinje som är exakt partituret är byggt som moduler, som dirigenten  Benjamin  Levy skickar ut. Det är liksom  litet´” instant composing” och han använder tecken , sound painting så varje föreställning  är inte riktigt densamma som den föregående, påpekar han.

Vågorna rullar in över scenen som starka crescendon och Héla Fattoumi hoppas att publiken ska känna sig välkommen att dyka ner och få en emotionell och suggestiv resa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".