Repititioner av Peer Gynt på Oslooperan. Foto: Jens Möller/SR.
Repititioner av Peer Gynt på Oslooperan. Foto: Jens Möller/SR.

"Många kommer att tänka på Utöya"

Norska nationaldramat Peer Gynt får ny musik
3:10 min

I helgen förvandlas Peer Gynt till massmördare. Då är det världspremiär i Oslo för en ny opera byggd på Henrik Ibsens norska "national-drama" Peer Gynt. Bakom verket står den estniske kompositören och librettisten Jüri Reinvere, som har ändrat delar av historien.

– För mig var målet att skriva en opera som Ibsen själv skulle ha skrivit idag, säger Jüri Reinvere när jag träffar honom på det magnifika operahuset i Oslo under intensiva slutrepetitioner.

Orkestern fick de sista noterna till Jüri Reinveres nya opera bara ett par veckor före premiären. Alltför sent, hävdar en del inblandade i produktionen, och när jag besökte operans repetition i förra veckan fanns en tydlig stress inför allt som måste trimmas inför premiären nu på lördag.

Jämfört med Ibsens originalpjäs finns flera nya rollkaraktärerer och scener i Jüri Reinveres opera. Bland annat en scen som lär få många norrmän att dra paralleller till terrordådet på Utöya.

– Peer skjuter på människor, han begår en massaker.

Handlar det på något sätt om Anders Behring Breivik eller inte?

– Kanske.

– Självklart kommer många tänka på Utöya, säger Per Boye Hansen, konstnärlig ledare på operan i Oslo.

Samtidigt poängterar operachefen att kopplingarna till Breiviks terrordåd inte är klart uttalade i den nya operan om Peer Gynt, den ansvarslöse narcissisten som är berömd för att "vara sig själv nog".

Musikaliskt har pjäsen Peer Gynt alltid varit intimt förknippad med Edvard Griegs musik. Jüri Reinveres nya tonsättning relaterar delvis till Grieg och annan romantisk musik, där finns även ett kort citat från den gamla Peer Gynt-musiken.

– Det hade varit väldigt fel av mig att låtsas som att den här elefanten inte finns i rummet - eller de här två elefanterna, eller mammutarna; den första Ibsen, självklart, och den andra Grieg, säger Jüri Reinvere.

Peer Gynt är Oslooperans sätt att manifestera 200-årsjubiléet av att Norge fick sin egen grundlag 1814. Men trots att verket bygger på ett slags norskt nationalepos poängteras att det här inte ska ses som en norsk opera.

– Jag som icke-norrman har på intet sätt försökt skriva en norsk opera, säger Jüri Reinvere.

– Alltså, om man skulle ha tänkt så att "nu ska leverera en norsk nationalopera baserad på det norska nationaleposet Peer Gynt, en norsk opera skrivet av Norge för norrmän" - då hade vi i utgångspunkten gått i den största fällan man kan göra. Då hade vi verkligen sagt att "vi är oss själva nog", säger Per Boye Hansen.

Då hade ni själva varit Peer Gynt?

– Då hade hela projektet varit ett exempel på en Peer Gyntsk hybris!

Jens Möller
Jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".