Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Art and the F Word - Reflections on the Browning of Europe" av Jelena Vesić m.fl.

Publicerat tisdag 2 december 2014 kl 06.30
Cecilia Blomberg om "Art and the F Word"
2:35 min
Foto: Tensta Konsthall
Foto: Tensta Konsthall

Art and the F Word - Reflections on the Browning of Europe. Så heter en ny bok som Tensta konsthall är med och ger ut. Det  handlar om hur högerextremismen fått fäste i Europa och om oviljan att använda F-ordet. Alltså Fascism. Åtta personer från olika delar av Europa och med sin bas i konstlivet har bidragit med texter. Cecilia Blomberg har läst och funderat över konstvärldens roll i den samhällsdebatten.

Det går en ny järnridå genom Europa. Inte en fysisk som Berlinmuren. Utan en ny uppdelning som cementerades i och med den senaste finanskrisen 2008. En mur som går mellan dem som vunnit på en nyliberal politik och dem som står vid sidan av.

Om det skriver Jelena Vesić – curator och författare från Belgrad i sin essä där hon framförallt gör nedslag i sitt eget hemland Serbien och i Holland. Två länder där den enögda nationalismen vuxit sig stark.

Det är kanske inte en revolutionerande analys i sig. Det har sagts förut. De nya klyftorna har blivit god mylla för främlingsfientlighet och ett vurmande för nationalstaten. Men det som också hänt är att det nu pågår en enorm konstnärlig aktivitet vid sidan av de etablerade kulturinstitutionerna.

Samtidigt som den skattefinansierade kulturen alltmer handlar om att antingen vara kommersiellt lönsam, eller serva de politiska krafternas ideologiska byggen - så växer starka motrörelser fram. Den här boken är ett resultat av just det.

Det värsta med F-ordet, menar Jelena Vesić, är den utbredda tystnaden. Att miljoner människor som har det hyfsat bra väljer att tiga istället för att ta strid för de gamla tankar om humanism och demokrati som är grunden för det civiliserade Europa. 

En av bokens mest intressanta texter handlar om Ungern där man får en snabb uppdatering av hur de allra flesta fritt tänkande kulturutövare petats från inflytelserika poster inom kulturlivet. Det har nu gått så långt att till och med utställningen i Ungerns paviljong på Venedigbiennalen bestäms av en politiskt tillsatt kommitté.

Samtidigt växer en motreaktion i Ungern fram med teaterföreställningar i hemmen, ideella konstskolor, kollektivverkstäder. Allt drivet med nollbudget.

Det är som om konstvärlden idag består av två olika blodomlopp. Lite grovt - så rör sig det ena mellan de stora museerna, marknaden, samlarna, och pengarna - det omlopppet har gynnats de senaste årens nyliberala politik.

Det andra hjärtat pumpar runt idéer, konstnärliga undersökningar vid sidan av marknaden. Visst behövs det pengar också där  - men viktigare näring där är att vara en intellektuell frizon.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".