Marie-Louise Ekman, Jenny Andreasson och Nina Zanjani skålar efter premiären på Johanna. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
1 av 7
Marie-Louise Ekman, Jenny Andreasson och Nina Zanjani skålar efter premiären på Johanna. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
Stående applåder för ensemblen på premiären av Johanna. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
2 av 7
Stående applåder för ensemblen på premiären av Johanna. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
Premiärmingel i artistfoajen efter premiären av Johanna. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
3 av 7
Premiärmingel i artistfoajen efter premiären av Johanna. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
Manusförfattaren Mirja Unge berättar om Johanna på Dramatens Höstsamling. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
4 av 7
Manusförfattaren Mirja Unge berättar om Johanna på Dramatens Höstsamling. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
Scenografen Marika Feinsilber visar inspirationsbilder på kollationeringen. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
5 av 7
Scenografen Marika Feinsilber visar inspirationsbilder på kollationeringen. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
Nina Zanjani repeterar text när arbetet med vridscenerna stannat upp. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
6 av 7
Nina Zanjani repeterar text när arbetet med vridscenerna stannat upp. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
Den första modellen som visas upp av de dubbla vridscenerna.Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
7 av 7
Den första modellen som visas upp av de dubbla vridscenerna.Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.

Champagne och hårt arbete – premiär för Johanna på Dramaten

Bakom kulisserna på premiäraktuella Johanna på Dramaten
26 min

Urpremiär för Mirja Unges pjäs Johanna på Dramatens Stora Scen var det igår kväll. Och vi har följt arbetet med pjäsen ända fram till efterfesten igår kväll. Hör om hur beställningen såg ut, hur repetitionerna gick till och om när nerverna var som spändast. I ett långt reportage av Kulturnytts Björn Jansson.  

– Jag vill att vi skålar tillsammans för något som är så odramatenskt som den här pjäsen. Kvinnlig dramatiker, kvinnlig huvudroll, kvinnlig regissör, kvinnlig scenograf, nyskriven dramatik... detta är något som aldrig har inträffat tidigare i Dramatens historia.

Så inledde Dramatenchefen Marie-Louise Ekman sitt tacktal till ensemblen som alldeles nyss avslutat premiären på Johanna på Stora Scen.

Vi har följt arbetet med pjäsen som började för tre och ett halvt år sen med en beställning till dramatikern Mirja Unge och regissören Jenny Andreasson. Gör något för Stora Scen löd beställningen. De skålade i champagne och Jenny föreslog att de skulle göra en pjäs om en nutida Jeanne d`Arc. 

Mirja var först avig inför idén. Men när hon läste på om Jeanne d`Arc så var hon fast. Och Johanna skulle ge sig in i kriget mot miljön. Hon hörde röster, och det var jorden och träden som talade till henne och gav henne uppdraget att rädda jorden.

I januari satte sig Jenny ned med scenografen Marika Feinsilber som hon också jobbat med tidigare, och då började ett detaljerat arbete med scenografin. Bland annat bestämde dom sig för att använda dubbla vridscener på scenen. Något som aldrig tidigare använts där, och som tog mycket tid att lära sig i början av repetitionerna.

Men den noggranna planeringen gav resultat.

– Ofta när man skildrar teatern så skildrar man det som en plats med galningar, som springer runt, alltså såna där barnsliga människor som inte har koll på nånting.  Att det alltid skildras som en plats för kaos. Jag skulle vilja säga att teatern tvärtom är en suverän plats för märkligt samarbete. Där man planerar och planerar för att kunna iscensätta magi, Jenny Andreasson om allt arbete som ligger bakom premiären på Johanna.

– Det är en viktig pjäs, den handlar om vår överlevnad, säger Jenny Andreasson.

Huvudrollsinnehavaren Nina Zanjani håller med.
– Det är nyskrivet och det handlar om ett viktigt ämne. Det är sånt här teatern ska hålla på med.

Vi har följt pjäsen från beställningen till gårdagens premiär, då det efter en lång tid med hårt arbete var dags att plocka fram champagnen igen. Då Marie-Louise Ekman höll sitt tacktal, det här var också hennes sista premiär på Stora scenen som Dramatenchef.

Och hon avslutade med att säga att pjäsen, som handlar om ett brinnande miljöengagemang som krockar med den krassa politiska verkligheten, ligger i tiden.

– Vi ligger rätt nära verkligheten utanför våra fönster.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".