Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)

Paula Modersohn-Becker på Louisiana

Publicerat tisdag 9 december 2014 kl 08.30
Paula Modersohn-Becker på Louisiana
(2:43 min)
Liggande kvinna med barn II Foto: Paula Modersohn-Becker Museum, Bremen
1 av 3
Liggande kvinna med barn II Foto: Paula Modersohn-Becker Museum, Bremen
Paula Modersohn-Becker i Worpswede Foto: Carl Brandt/Paula Modersohn-Becker-Stiftung, Bremen
2 av 3
Paula Modersohn-Becker i Worpswede Foto: Carl Brandt/Paula Modersohn-Becker-Stiftung, Bremen
"Självporträtt vänt åt vänster med handen på hakan" och "Gammal kvinna från fattighuset i trädgård med glaskula och vallmo". Foto: Niedersächsisches Landesmuseum Hannover/Becker Museum
3 av 3
"Självporträtt vänt åt vänster med handen på hakan" och "Gammal kvinna från fattighuset i trädgård med glaskula och vallmo". Foto: Niedersächsisches Landesmuseum Hannover/Becker Museum

För mer än hundra år sedan målade hon självporträtt där hon poserade naken i hel- och halvfigur. Den första kvinnliga konstnären som gjorde det. Men det handlade inte om sensationslystnad, utan om en tydlig vilja att förskjuta positionerna för konsten. Cecilia Blomberg har sett Paula Modersohn-Becker på Louisiana. Ett kort, intensivt och konsthistoriskt allt viktigare konstnärskap.

Det som fascinerar mig mest med personen Paula Modersohn-Becker är vilken envis konstnär hon var. Hon var inte alls en del av tysk expressionism - den ism hon stoppats in i många gånger på stora grupputställningar. Så har jag mött hennes konst tidigare. Men hon dog redan innan den tyska modernismen tog fart. Var tidigare än dem.

Hon tillhörde inga grupper eller kollektiv. Hon bodde och levde, i och för sig, en stor del av sitt vuxna liv i konstnärsbyn Worpswede i norra Tyskland - men höll sig i sin ateljé med sitt eget utforskande. Och hon var enormt produktiv.

Under de 15 år som gick från att hon bestämde sig för att bli konstnär gjorde hon mer än 750 målningar och otaliga skisser och teckningar. Omfattande brevskrivning och dagboksanteckningar blev efter hennes död en bok som 1949 redan spridits i 100 000 exemplar.

Hon skapade alltså jämt. Och var besatt att vara konstnär. Hon fick till och med sin 11 år äldre man, konstnären Otto Modersohn, att betala för vistelserna i Paris. Hon hittade en egen strategi i en tid då kvinnor fortfarande var omyndiga.

På Louisiana har man fått låna in flera av de viktigaste målningarna. Höjdpunkten är den liggande ammande kvinnan med barnet. Det är sådan integritet i den bilden. Mamman bara ligger där som en borg med armen runt huvudet på barnet. Som en urmoder.

Paula Modersohn-Becker var ute efter det tidlösa. Ville åt mänskliga grundvärden och utvecklade en stil som också var ganska kärv. Med samma lite klossiga formspråk som hos en samtida Picasso. Färgen är ofta pålagd i tjocka lager. Ytan är matt.

Hon målade sig helt enkelt bort från det gulliga. Barnen fick vara barn, kvinnor bara kvinnor i egen rätt. Blickarna med de ofta pupillösa ögonen tittar rakt ut från bilderna, utan att väja.

På det nakna självporträttet i helfigur, det första i konsthistorien av en kvinnlig konstnär, bär Paula Modersohn-Becker ett bärnstenshalsband för att markera sin nordtyska tillhörighet. I händerna har hon två citrusfrukter - symboler för födelse och död. Hon bara träder fram där ur mörkret, bortom tid och rum.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".