Vatten i olika former på utställningen Jätteanka på Bohusläns museum. Bild: Matti Östling
Vatten i olika former på utställningen Jätteanka på Bohusläns museum. Bild: Matti Östling

I magen på en jätteanka

Konstnärsduo vänder ut och in på folkhemmet
2:44 min

Konstnärsduon Barbro Westling och Peter Johansson har genom åren placerat vardagsföremål i helt nya sammanhang, ofta med en humoristisk knorr. När de nu ställer ut en rad av sina verk från 2004 på Bohusläns museum, är det som en hyllning till vardagsprylkonstens pionjär, fransmannen Marcel Duchamp.

Är detta starten på utställningen?

- Just det, starten och den heter skymning då...(en tupp gal) Och då gal tuppen...upp och hoppa. Det är en välregisserad föreställning det här, säger Barbro Westling.

Ja, konstnärsduon Barbro Westling och Peter Johansson fnissar en hel del medan de visar utställningen "Jätteanka" Bohusläns museum i Uddevalla.

Den består av åtta scener i ett slags labyrint, laddad med överraskningar. Det är för mycket eller för stort. Och perspektiven är förskjutna, som flaggstängerna som sticker ut från väggen och där de röda fanorna behöver starka fläktar för att orka vaja stolt.

Peter Johansson berättar att han vill skapa både komisk och politisk effekt.

- Det är upp till var och en hur man upplever detta. Men för mig finns det i alla fall politiska delar.

Som vad då?

- Ja som fanorna, att man läser så mycket in i en så enkel sak som en röd fana. Eller det första verket som handlar om folkhemmet. Så fort man sätter vacker musik till så handlar det om något annat, säger Peter Johansson.

Utställningens hjärta är ett knallgult rum, något som skulle kunna vara en gigantisk badankas mage.

- Kliv in, säger Barbro Westlin.

Och nu är vi inne i jätteankan helt enkelt.

- Ja, du ser ögonen där...

Verket "Jätteanka" för tankarna till den nederländska konstnären Florentijn Hofmans uppblåsbara jätteankor som dykt upp runt om i världen. Att offentlig konst består av överdimensionerade kända figurer, har blivit allt vanligare. Men så enkla lösningar intresserar inte duon Westling/Johansson.

Barbro Westling igen:

- Jag tror inte bara att det har att göra med business, utan också att konstnärer idag vill nå en publik också. Utan att kommentera det enskilda fallet är det som ett rop på hjälp. Sedan är det lite trist att om man gör något stort så blir det uppmärksammat.

Fransmannen Marcel Duchamps ande svävar över utställningen. Som en blinkning till titeln på den ökända pissoaren, "Fontän", från 1917, sprutar det vatten här och där. Men det finns fler anledningar till att prylarna har omvandlats till fontäner.

- Ja, för mig då är det kopplat till en väldigt lång tradition också, av en kultur. Fontäner har varit något man kan titta på vid festliga tillfällen och det har varit kopplat till makt också. Fontäner är ett slags maktfaktor, säger Barbro Westling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".