Johanna Koljonen. Foto: Magnus Liam Karlsson/Scanpix.
Johanna Koljonen. Foto: Magnus Liam Karlsson/Scanpix.

Större tv-bransch inte bara bra för tittarna

"Förändringarna i tv-branschen drabbar konsumenterna"
1:32 min

Bakom kulisserna på Göteborgs filmfestival träffas film- och tv-branschen för att under några dagar blicka in i spåkulan. Och fram träder en bild av en expanderande tv-bransch med hur mycket pengar som helst, medan filmbranschen allt mer liknar den fattiga kusinen som inte håller jämna steg. 

Idag släpper festivalen en framtidsrapport, av journalisten Johanna Koljonen.
Enligt henne så kommer de framtida förändringarna att drabba konsumenterna.
Dels blir det allt svårare att hitta i det enorma utbudet, samtidigt som det blir allt dyrare att gå på bio.

– Det är väldigt svårt att hitta innehåll i många av de nya tjänsterna. Man kan spekulera i huruvida det här kanske driver olaglig nedladdning, för där är det i alla fall lätt att söka på till exempel namn, säger Johanna Koljonen.

Utifrån det du har skrivit i din rapport vad tycker biobesökarna om priset?

– En växande andel tycker att biljettpriset är dyrt. Och det vi vet är att tillväxten i biobranschen, som förutspås fortsätta kraftigt de närmaste åren, kommer framför allt från att biljettpriserna har stigit och inte ett ökat antal besök.

Så vi har inte nått taket för vad publiken är beredd att betala än?

– Nej, men jag känner personligen att när jag går till en multiplexbiograf så är det en ganska ocharmig miljö och där skulle jag vilja betala mindre än idag. Jag tycker inte alltid att jag får en prisvärd upplevelse.

Emma Engström
emma.engstrom@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".