Flera tidningar ligger på ett golv. Foto: Mons Brunius/TT
PO får in fler anmälningar men fällningarnan är lika många som tidigare. Foto: Mons Brunius/TT

Digital vinst för mediejättarna

"Vi befinner oss i mitten av ett skifte från det gamla till det nya"
1:26 min

När de stora mediehusen redovisar sina verksamheter så är de digitala områdena vinnarna. Bonnier minskade under förra året sin totala vinst, men hos bland annat Expressen och Dagens Industri ökade dom digitala annonsintäkterna. Schibsted redovisar idag fjolårets sista kvartalsrapport och över året så blev det en stark frammarsch för mediekoncernens digitala initiativ så som blocket och hitta.se. Men medieanalytikern Olle Lidbom ser en fara i att Schibsted rör sig från det journalistiska.

– Risken är att på sikt att den journalistiska delen av Schibsted blir alldeles för liten. De har ju det uppdraget från den stiftelsen som styr Schibsted att faktiskt vara en publicist och det här tror jag är en tuff utmaning för dem, säger medieanalytikern Olle Lidbom.

De vinsterna som redovisats nu, kommer de från de här digitala plattformarna?

– Det är det som är den intressant skillnaden mellan Bonnier och Schibsted. Bonnier befinner sig i affärsområden som är under stark press, men ändå så har man väldigt goda vinster från både dagstidningar, böcker och tv. Samtidigt är deras digitala satsning den svagaste, medan det på Schibsted är det motsatta. Schibsteds största vinster kommer från de digitala satsningarna.

– Här har man båda sidorna av ett modernt medieföretag, som också kanske visar att vi befinner oss i mitten av ett skifte från det gamla till det nya, säger Olle Lidbom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".