En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games
1 av 3
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games
Linus Johansson Grand Theft Auto 5
2 av 3
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games
3 av 3
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games

Fotografer tolkar spelvärldar

"Jag använder mig av samma formspråk som utanför spelet"
2:26 min

I takt med att grafiken i tv-och datorspelen blivit alltmer realistiska har fotografer blivit mer intresserade av att utforska fotokonsten inne i spelvärlden. En som blivit uppmärksammad för sina bilder, i hans fall från actionspelet Grand Theft Auto 5, är Linus Johansson.

Karaktären som Linus styr i den fiktiva staden Los Santos råkar avfyra sitt vapen vid fel tillfälle, just när han ställt upp sin bil på en bakgård för att ta en bild. Och eftersom vi befinner oss i de slumkvarteren i den fiktiva staden Los Santos, så dröjer det inte länge innan Linus blir beskjuten och är att avbryta sitt fotograferande för att fly till en lugnare plats.

Linus Johansson har fotat länge utanför spelvärlden, både professionellt och som hobby.
Han är en del av en framväxande scen som rör sig inne i spelen, men gör något eget genom att lyfta bilder från spelen och använda sin egen estetik. I Linus fall rör det sig om ödsliga landskap i, ofta skymningsljus. En fridsam bild föreställer en tom strand där man kan ana en människa med hund långt borta i bakgrunden. Tanken på våldsamma rån och biljakter, som spelet kretsar kring, är långt borta.

- Jag försöker applicera mitt formspråk utanför spelet även när jag fotar i spelet. Så man ser stora likheter i hur jag komponerar, ljussätter och så vidare.

Tidiagre har enskilda konstnärer visat bilder från spelvärldar på gallerier - men de numera inbyggda tekniska möjligheterna att dela med sig av bilder har skapat nya forum för spelfotografer.

Linus Johansson har blivit uppmärksammad på en sajt som intervjuar de bästa GTA-fotograferna, och det är på nätet som spelfotokonsten har frodats hittills, och där man ser hur olika fotogenrer från verkligheten tar sig in spelvärlden, krigsskildringar till exempel. Times Magazine skickade till och med in en riktig krigsfotograf in i postapokalyptiska The Last of Us. Men ny teknik ställer nya frågor: Vem är egentligen konstnären: 3d-animatörerna som skapat världen, eller spelfotografen som tolkar den?

– Jag kan ju inte gå in på ett galleri och fota ett konstverk och kalla det mitt, säger Linus Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".