Moomsteatern
Moomsteatern. Foto Lars Dareberg.

En stormig resa för Moomsteatern

4:50 min

Moomsteatern, teatern i Malmö med skådisar med intellektuell funktionsnedsättning, sätter upp Resan till Melonia, Per Åhlins och Karl Rasmussons klassiska tecknade film, som scenföreställning

En pjäs som gör sig perfekt för den här speciella ensemblen, menar regissören. Fast den är inte helt enkel att spela, tycker skådis.

Resan till Melonia bygger ju på Shakespeares stormen, men Per Åhlin och Karl Rasmusson tolkade fritt och tillförde en del nya karaktärer och förändrade storyn.

I Moomsteaterns scenversion har det blivit till en blandning mellan musikal och sagospel för barn. Den är ganska teknisk komplicerad och det kan göra det lite svårt för en del av skådisarna med handikapp. Dennis Nilsson spelar ferdinand har noonans syndrom och gör att vissa saker är svår att lära sig.

- Svårast är kanske texten. Den ska sitta och man ska säga den på ett sätt så alla förstår. Jag sluddrar ibland när jag talar fort.

Dennis Nilsson, som har ett lättare handikapp, har också i uppgift att bakom scen hjälpa de skådespelare som har det svårare. Det handlar om att hjälpa kolleger till rätt entreer och lite påklädning också.

Teater som är så kordinerat, måste väl vara knivigt för just den här ensemblen?

- Ja vi har 8 - 9 veckors repetitioner och alla veckor är en plåga. Det är inte så hemskt som det låter, för det är ju väldigt roligt också. Vi har roligt i gruppen, vi är så pass olika, varje individ tar sin plats. Det kan vara tuff  ibland, men är också jäkligt roligt, säger Dennis Nilsson.

Resan till Melonia är en uppgörelse mellan gott och ont och med tydliga figurer som gör sig perfekt för Moomsteaterns speciella ensemble, menar regissör Harald Leander.

- Det är starka figurer och karaktärer som går ta till sin spets (i Resan till Melonia). Det gör att vi kan ta tillvara den här ensemblens specifika omständigheter och lyfta de egenskaper som de här skådespelarna har. Istället för att ignorera eller försöka trycka bort det, säger han.

Det betyder inte att han kan jobba mindre med nyanser med den här ensemblen än med någon annan ensemble. 

- Jag har ett annat spektrum här, det handlar inte om att välja bort nyanser, men det är andra nyanser. Det blir färgstarkt på annat sätt. Kaptenen som kommer in här, hans starka sida är inte att säga tydliga repliker, då får man jobba upp något annat i den karaktären som skapar gestalten, säger regissör Harald Leander.

David Richter

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista