Om bålbränning och halshuggningar i Shadowland

3:45 min

Under häxprocessen i Sverige på 1600-talet halshöggs flera hundra kvinnor. Nu sätter Göteborgsoperan upp en dansföreställning på temat. Den hyllade irländska koreografen Michael Keegan-Dolan står för programmet och tar oss tillsammans med GöteborgsOperans Danskompani och musikern Ale Möller tillbaka till Torsåker i Ångermanland på 1600-talet då 71 människor under en dag halshöggs och brändes. Kulturnytt följde med på repetitionerna av "Shadowland".

– Jag tror att om någon är elak eller våldsam mot en annan person så är det en tragedi för båda, föreställningen handlar om det, säger irländska koreografen Michael Keegan-Dolan.

Han är märkbart stressad. Premiären på Göteborgs Operan är bara två veckor bort när jag träffar honom och mycket har ännu inte fallit på plats.

På scen står en pojke som ska peka ut för juryn, bestående av män, vem som ska dö av alla tio kvinnor som är anklagade för trolldom.

Kvinnorna börjar dansa en graciös men kaxig dans där deras skuggor kastas över väggen bakom. Inspirationen kommer bland annat från Häxprocessen i Torsåker 1675 där 71 människor avrättades under en dag i ett sätt att distansera kvinnorna, säger Michael Keegan Dolan.

– Det är något med att det är så länge sen, att de är kvinnor och att de kallas häxor som tillåter oss att stöta bort det. Många tror att det inte hände, men det hände. När jag åkte till Torsåker så var det något som slog mig, att det var något som hände, det var ingen saga, säger han.

Till sin hjälp att visualisera händelserna har han folkmusikern och grammisvinnaren Ale Möller.

– Det var bestämt redan innan att vi skulle använda traditionell musik, musik som man egentligen inte riktigt vet vem som har skrivit dem för länge sedan. Jag har rotat och letat tillsammans med Michael, så på sätt och vis har det var roligt för mig att få se musik som jag känner igen väldigt väl med andra ögon utifrån, säger Ale Möller.

– När jag växte upp skulle folkmusik alltid vara "gammal", på Skansen och man skulle börja tänka på hur bönderna hade det för tvåhundra år sedan. Så tänker vi inte idag, utan idag så görs det väldigt mycket ny folkmusik med nya sound. Det kommer nog höras lite grann i föreställningen också.

Ale Möller har tidigare jobbat med teater, men dans i ekvationen är något nytt.

– Vår första uppgift är att ge energi åt dansarna, inte att spela för publiken. Jag tänker hela tiden att vi spelar in i kropparna på de här kvinnorna som dansar på golvet och berättar sin historia. Det är ett litet annat sätt att tänka som är väldigt spännande tycker jag. Så de berättar historien, och musiken fyller dem med energi så att de kan berätta historien.

Jag frågar koreografen Michael Keegan-Dolan om Shadowland har en politisk underton och får svaret:

– Om du menar politisk som i om kristna och muslimer måste vara snälla mot varandra och inte stigmatiserade och hata varandra så ja, den är politisk. Men det är inte ekonomi haha, det handlar om människor.

Muslimer mot kristna, kvinnor mot män. Grupper som ställs mot varandra är destruktivt och är som en underliggande röd tråd i föreställningen, menar Michael Keegan Dolan.

– Vissa kommer gilla den, andra hata den. Om de hatar den så borde de fundera över det; varför hatar du? Det betyder förmodligen att du faktiskt tycker om det.