SVT:s programutubud kritiseras

2:36 min

Kultur- och medieskribenter, som Karin Olsson och Johan Croneman, har kritiserat SVT hårt. De tycker att bolaget allt oftare lägger för mycket fokus på program med en markerad kommersiell profil. Som exempel pekar de på "Kändisklipparna" och realityserien "Under samma tak".

-- Jag ser en oroande tendens att SVT paketerar sitt innehåll på ett sätt som mer liknar det som kommersiella aktörer ägnar sig åt. Jag tycker att det är helt fel väg att gå; anser Karin Olsson, kulturchef på Expressen.

Olsson säger att man på SVT borde ställa sig frågan om var gränsen går för att nå precis alla tittare. Hon anser att kampen om publiken har lett till att public service-tv satsar för mycket på vissa underhållningsprogam som, enligt henne, inte tillhör public service. Olsson menar att medan underhållning tar allt mer plats i SVT:s utbud saknas fördjupande kulturprogram.

Hanna Stjärne, vd för SVT, säger att man inte bara kan titta på enskilda program, utan måste se till alla program som SVT sänder på sina två kanaler och webben.

-- Jag håller inte med om kritiken. Om man kollar på programutbudet måste man ta hänsyn till helheten och då visar siffrorna att vi ligger jämt i alla områden.

Tobias Olsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds Universitet och tycker att det är positivt att public service debatteras och diskuteras. Han ser dock problem med de senaste dagarnas debatt om SVT.

-- Personligen tänker jag inte att detta är det som public service i huvudsak ska arbeta med. Samtidigt måste man förstå de här produktionerna i ramen för public services breda utbud. Man kan inte förvänta sig att få det som man själv uppfattar som public service i varje enskild produktion.

Myndigheten för TV och radio undersöker varje år det svenska medieutbudet. I den senaste rapporten, för 2013, sägs att både i SVT1 och SVT2 överväger det informationsinriktade programutbudet och detta även på bästa sändningstid.

I sin tur står det i SVT:s årsredovisning för 2014 att kultur motsvarar sju procent av det totala utbudet medan underhållning motsvarar elva procent. Detta innebär att underhållning går en aning bakåt i jämförelse med de senaste åren.

– Det kan bli en djupare undersökning att se om det finns en tendens till ett mer lättsamt material. Det är min observation att utvecklingen är så idag. Det är en ytlig analys att bara titta på en kolumn med siffror som ökar. Man måste gå in och se vad det är för innehåll, säger Karin Olsson.