Zhao Zhao framför verket Spoiled Eggs, bestående av 15 000 unika marmorägg. Foto: Simon Pollack Sernecki/SR
Zhao Zhao framför verket Spoiled Eggs, bestående av 15 000 unika marmorägg. Foto: Simon Pollack Sernecki/SR

Zhao Zhao trotsar den kinesiska censuren

2:27 min

Konstnären Zhao Zhao beskrivs som en av Kinas mest lovande konstnärer. I 7 år jobbade han som aktivisten och konstnären Ai Wei Weis assistent. Men nu står Zhao Zhao på egna ben och försöker trots svårigheter med den kinesiska censuren att etablera sig internationellt. Kulturnytt har träffat honom inför en utställning på galleri isbrytaren i Stockholm.

Zhao Zhao sitter i mörk kostym framför 15 000 vita, glänsande marmorägg. Han förklarar att varje ägg är unikt och att de symboliserar ruttna ägg.

Han har gömt ytterligare drygt 4 000 marmorägg ute på stan, i en slags konstnärlig äggjakt. Den politiska udden i Zhaos Zhaos produktion är inte alltid helt uppenbar. Men av de kinesiska myndigheterna har han kommit att betraktas som regimkritisk. Precis som läromästaren Ai Wei Wei behärskar Zhao Zhao ett antal olika konstnärliga uttrycksformer och jobbar både med måleri, skulptur och videokonst. Och precis som Ai Wei Wei, testar Zhaos konst ofta gränserna för den konstnärliga yttrandefriheten i Kina.

–Jag signerade verken som ställs ut här i förrgår . I Kina signerar jag inga verk alls längre berättar Zhao Zhao

Som ett sätt att undkomma den kinesiska tullen har han lärt sig att vara försiktig.

År 2012 skulle han ställa ut i New York, men då blev 40 av hans konstverk konfiskerade. Flera års arbete gick förlorade för evigt. Efter det var han tvungen att betala ut böter på 300 000 yen motsvarande drygt 42 000 kronor till de kinesiska myndigheterna. Men för vilket brott han bötfälldes har han aldrig fått reda på. Ett av verken som beslagtogs var en sönderslagen staty av en poliskonstapel som på sin uniform bar det datum när Ai Wei Wei fängslades av polisen. För magstarkt tyckte de kinesiska myndigheterna.

Jag frågor honom om han inte är rädd för att råka ut för samma sak som sin vän och kollega Ai Wei Wei som inte längre får lämna Kina och misshandlades svårt under ett polisförhör.

– Jag ser mitt eget konstskapande som ett slags spelberoende. Jag hade inte kommit i närheten av ett konstnärligt skapande om jag inte känt att de här verken måste göras och då existerar inte frågan om det är farligt eller inte, berättar Zhao Zhao.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista