Midsommarnattsdröm på Kungliga Operan
Lite regn stoppar ingen midsommarfest. Foto: Hans Nilsson

Blöt Midsommarnattsdröm på Kungliga Operan

3:24 min

Koreografen Alexander Ekman fick en beställning av Kungliga Baletten att göra ett nytt verk utifrån Shakespeares "En Midsommarnattsdröm" men valde istället att ta fasta på den svenska midsommaren och utgå ifrån sina egna erfarenheter av att fira den. I fredags var det premiär på Operan i Stockholm för Ekmans Midsommarnattsdröm till nyskriven musik av Mikael Karlsson och medverkan av sångerskan Anna von Hausswolff.

Jag hade nog ungefär lika höga förhoppningar på Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm som många brukar ha på det svenska midsommarvädret varje år. Via koreografens sociala medier-konton har jag följt repetitionsarbetet och roats enormt av bilder och filmklipp som visat hur Kungliga baletten övar säckhoppning och dricker snaps i takt på en stubbåker - vilket åtminstone har gett mej förväntningar om en sjusärdeles dansfest.

Och visst blir det fest.

Alexander Ekman gör ett slags drömspelsattack på idén om den svenska midsommaren. Krasst men hjärtligt och med en stor portion igenkänningshumor för alla som någonsin tagit sig för att fira denna mytomspunna högtid.

Ramberättelsen är en drömmares ångestlika förväntningar om sill, nubbe och utegrill, dans med krans runt stång i ljusa kläder - här i gröna och gråa nyanser. Björkar, nordiskt ljus med kvällsdis, hångel i buskarna - och laxen! - "Tog du med laxen?" påminner en projicerad fråga på ridån när den går ner före paus.

Feststämningen gör allt för att klamra sig kvar, tillsammans med ljusdesignern Linus Fellboms strålkastarsol som tillbeds vördnadsfullt när den värmer ensemblen, men som får konkurrens av obligatoriskt åskväder. Precis som det ska vara på midsommar. Vilket aldrig skulle få entusiasterna att ge upp, utan fram med paraplyerna bara och party on. Skål publiken!

Koreografiskt rör sig Alexander Ekman fritt mellan klassisk balett och modern dans med kärleksfulla konventionsbrott, som att till exempel låta manliga dansare piruettera i tåspetsskor - som Daniel Norgren Jensens underbart lakoniska, kedjerökande men samtidigt graciösa grillkock.

Mycket blir skratta högt-roligt, framförallt i första akten, men även om man gillar yviga scenkonstgrepp, och även om det avsiktligt liksom ska vara - för - mycket av allt, så framstår Anna von Hausswolffs känsligt sjungande och kringvandrande betraktargestalt som en oväntat pretentiös stilkontrast som tar en stund att vänja sig vid.

I andra akten tonas dock spektaklet ner och här bjuder inte minst Sarah Jane Medley och Jérôme Marchand på en otroligt känslosam kärleksduett som matchar det vackra vemodet i Mikael Karlssons nyskrivna musik och påminner om att midsommarnatten trots alla väder- mat- och alkoholrelaterade flopprisker faktiskt också kan vara helt magisk. I alla fall i drömmen.

Missa inte! Intervju med Mikael Karlsson

Mikael Karlsson, 39 år, har fått några av musikvärldens finaste priser, bland annat i USA, med motiveringen att han är en av vår tids "exceptionella" kompositörer.

Hans produktion spänner från musik för dataspel och teveserier, till kammarmusik och helaftonsverk för fulltaliga symfoniorkestrar - som till exempel den balett, "Midsommarnattsdröm", han nu skrivit musiken till.

Vår USAkorrespondent Agneta Furvik träffade Mikael Karlsson i hans hemstad New York (se länk nedan)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista