Spotify och deras partners. Foto: Spotify Media Stream
Spotify och deras partners. Foto: Spotify Media Stream

Videor och mer podcasts i Spotify

"Vi är i hjärtat ett musikföretag"
1:59 min

Spotify börjar sända mer podcast än tidigare, och videoklipp, vid sidan av sina musiktjänster. Det tillkännagav musikströmningstjänsten vid en presskonferens i USA sent på onsdagseftermiddagen.

Bland annat kommer ett 40-tal poddade program ur Sveriges Radios utbud att finnas tillgängliga när nya Spotify lanseras, säger SR:s digitala direktör Martin Jönsson till Kulturnytt.

Podcast är en växande marknad. Dagen före - på tisdagen den här veckan - tillkännagav Spotifys konkurrent Deezer att den börjar erbjuda podcasts tillsammans med Bonnier.

Spotify kommer också att erbjuda videoklipp och utbud från företag som BBC, CBS Radio, SBS Discovery, ABC, MTV, Expressen och Aftonbladet bland annat, men i centrum står fortfarande musiken, sade företagets vd Daniel Ek. Bland annat kommer Spotify att erbjuda personliga spellistor som skapas utifrån information som företaget får via sensorer i personernas telefoner, exempelvis spellistor utifrån musiksmak och tempo vid löpträning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".