Ebba Witt-Brattström och Karl-Ove Knausgård står på var sin sida i kulturdebatten som spretar åt många håll...
1 av 3
Ebba Witt-Brattström och Karl-Ove Knausgård står på var sin sida i kulturdebatten som spretar åt många håll...
Karl Ove Knausgård. Foto: Daniel Nilsson / TT
2 av 3
Karl Ove Knausgård. Foto: Daniel Nilsson / TT
Ebba Witt-Brattstöm, professor i nordisk litteratur och författare. Foto: Leo Sellén / SCANPIX
3 av 3
Ebba Witt-Brattstöm, professor i nordisk litteratur och författare. Foto: Leo Sellén / SCANPIX

"En teatral kulturmansdebatt"

3:48 min

Litterär pedofili och homosociala kulturmän, svenskt debattklimat och invandringsdebatten, kränkta vita män och skillnaden mellan verk och person. Ja det är sällan en kulturdebatt varit så splittrad som den som dominerat DN och Expressen under senvåren. Kulturnytt reder ut turerna i den snåriga debatten här nedanför, dag för ddag. Och i ljudklippet ger Jenny Teleman sin syn på debatten.

11 maj

Hela debatten började med litteraturprofessorn, författaren och feministiska debattören Ebba Witt-Brattströms inlägg i Dagens Nyheter om kulturmän som använder unga flickor som alibi för sina latenta homosexuella begär till varandra, där hon menade att kvinnliga karaktärer i Karl Ove Knausgård och Stig Larssons böcker endast är till för att personifiera sexualiteten medan deras intellekt är helt ointressant.   

På så sätt grävde hon upp den slumrande debatten om Kulturmannen igen och ställde frågan hur författare som Stig Larsson och Karl Ove Knausgård tillåts komma undan med sina uttalanden om unga kvinnor, och påstod att "Kulturmannen fortsatt äger kulturen".

12 maj

Dagen efter kom svaret i form av en debattartikel i Expressen signerad Victor Malm, doktorand i litteraturvetenskap, som menade att det fanns luckor i Ebba Witt-Brattströms resonemang och att hon medvetet valt bort fakta för att stärka sina egna argument. Han ifrågasatte Ebba Witt-Brattströms trovärdighet som litteraturvetare och påstod att hon ändrade i data och hoppade över orsakssamband för att kunna föra tesen "att kulturmannen är en ond jävel". 

13 maj

I DN gav sig även kritikern Mats O Svensson in i debatten och höll med Victor Malm om att Ebba Witt-Bratttröm förenklar och blundar för det som säger emot eller stör den egna tesen, något som han kallade "tondövt och ohederligt".  

15 maj

Expressen svarar Ebba Witt-Brattström på Victor Malms kritik och menade att det visade på okunskap från Victor Malms sida att han bortser från den etablerade tesen om homosocialitet som litterärt tema som Ebba Witt-Brattström använde i sin analys och istället går till personangrepp på henne, något som hon kallade "ett försök till karaktärsmord på en kvinnlig professor".

18 maj

Även Mats O Svenssons debattartikel fick ett svar från Ebba Witt Brattström, den här gången i DN, där hon menade att Mats O Svensson hoppade på "ett gammalt feministskrälle" för att tjäna sina första gyllene sporrar på det litterära fältet. Hon påstod att hans kritik mot henne var ett karriärsdrag på vägen mot att bli en kulturman.

19 maj

Svaren från Victor Malm och Mats O Svensson kommer båda på samma dag. I Expressen menade Victor Malm att hans kritik inte alls var något påhopp utan att han motsatte sig hennes argumentationsmetod. Han skrev också att hon underminerade sin egen kritik när hon demoniserade ett strukturellt problem och kallade kulturmän onda.

Mats O Svenssons svarade i DN att Ebba Witt-Brattström målar upp två olika världar där kulturmannen och kulturkvinnan står på varsin sida, medan han ville se ett tredje, friare rum. Mats O Svensson menade också att han försökte vrida debatten till att handla om litteratur istället för person, medan Ebba Witt-Brattström använde klassiska härskartekniker för att bryta ner honom och hans argument.

20 maj

Nu ger sig författaren Karl Ove Knausgård in i debatten med en artikel i DN där han kallar Sverige för Cyklopernas land och kritiserar det snäva debattklimatet. Han menade bland annat att debatten kring invandring och kön är obefintlig i Sverige eftersom alla antingen blir upprörda eller förblir tysta. Han använde Sverigedemokraterna som exempel och kallade dem för ett legitimt parti som blir kallat nyfascistiskt, något som enligt honom "i vilket annat land som helst hade ansetts vara en skandal".

Samma dag kommer ett svar i Expressen från Jonas Gardell som läste Knausgårds text som ett självömkande försvar för högerextrema krafter och menade att Knausgård var ännu en vit, heterosexuell medelåldersman som alltid har fått ta plats och inte lärt sig ta några smällar. Jonas Gardell motsatte sig bilden av Sveriges begränsade debattklimat och menade istället att Knausgård var upprörd för att hans person blivit kränkt.  

Dagen avslutades med att litteraturkritikern Isabelle Ståhl i Svenska dagbladet skrev om vikten att skilja på verk och person. Hon menade att man kan uppskatta kulturmannens verk men samtidigt tycka att det är "djupt störande att han existerar som fysisk varelse i det offentliga rummet”.

21 maj

Sydsvenskan tar litteraturvetaren Karin Nykvist vid och argumenterar för att litteraturen ska kunna skildra även människans osympatiska sidor och att en bok som exempelvis skildrar rasism inte nödvändigtvis är rasistisk. Hon menar att val av ämne inte ska definiera kvaliteten på ett författarskap utan att litteratur just ska "uppröra, beröra, få mig att se mig omkring i världen och verkligen, verkligen se den".

I Svenska Dagbladet kommenterar Margit Richert Isabelle Ståhl som föredrar döda författare. Margit Richert liknar det hela vid kultursidornas årliga kosläpp och påpekar att könskriget är konstruerat. Hon påpekar att även döda författares gamla pamfletter finns kvar men att man bör frikoppla verket från de kontroverser upphovsmännen skapat. En bok ska lika lite som ett barn dömas utifrån förälderns vandel.

22 maj

Elin Cullhed skriver i DN att Karl Ove Knausgård inte ger de som vill diskutera litteratur samma frihet som han ger författaren, att litteraturkritikerna enligt honom måste visa större hänsyn. Med samma bildspråk som Knausgård använt jämför hon honom med Odysseus, som får se sig angripen av cyklopen fast han trodde han var oantastlig. I Expressen kallar Unni Drougge Ebba Witt-Brattströms sätt att argumentera för "en underhållande uppvisning", men anklagar henne för att använda liknande "omvittnade härskarfasoner mot även kvinnor".

27 maj

Den norske författaren Jan Kjaerstad rycker ut till Sveriges försvar och hävdar att Karl Ove Knausgård har fel: "I Sverige har jag funnit andrum".

Debattören och författaren Daniel Suhonen kommer in med sin reflektion. Han delar inte alla åsikter i Knausgårds text om cyklopernas land men Suhonen skriver i Expressen att "den slår ett slag i solarplexus i vänstern av idag" . Suhonen beskriver att han har vänner som håller med "Knaus" men det är inget man pratar högt om. Suhonen själv har erfarenheter av att ha fått twitteratin på sig efter att ha uttalat sig i en debatt.

28 maj

Ebba Witt-Brattström svarar Knausgård att litteraturen är fri. "Fri nog att tåla ­motrösten, flickan som talar från andra ­sidan det ­pedofila begäret". Hon använder exemplet karaktären Kassandra från Christa Wolfs "Kassandra" som hon menar är historiens första intellektuella kvinna men vars röst inte får höras.

31 maj

Ebba Witt Brattström fortsätter sin tråd om Kulturmannen, den här gången i ETC, där hon beskriver hur man känner igen en Kulturman. Hon ger även svar på vad det är som driver honom samt hur man ska agera om man stöter på, eller känner att man håller på att bli, en Kulturman.

2 juni

Jonas Thente ger sig in i debatten i DN och menar att Kulturmannen egentligen inte finns utan att han har uppfunnits för att fylla behovet av en fiende. Han skriver också att kulturvärlden idag faktiskt styrs av kvinnor och att den här debatten bara riskerar att reducera kvinnligt författarskap.

3 juni

Stig Larsson som varit sjuk under sex veckor svarar nu i kulturdebatten och berättar att han känner sig mycket ledsen och kränkt av påståendena att han skulle ha böjelser för minderåriga flickor. Han skriver att det rör sig om ett uttalande för 18 år sedan som lyfts ur sitt sammanhang. Han skriver att vi befinner oss på ett sluttande plan när det gäller internet, förtal och hat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista