Biografens framtid dryftades i Stockholm

3:59 min

Hur mår egentligen biografen? I dag ser vi mängder av film - men bara några få procent av dem på bio. När 100-årsjubilerande Sveriges Biografägareförbund i går hade seminarium i Stockholm för att diskutera biografens framtid var Tomas Jegeus stjärngästen. Han ansvarar för hela den globala marknadsföringen och distributionen på amerikanska Hollywoodjätten 20th Century Fox Film.
Kulturnytts Mattias Berg började med att fråga hur han ser på det svenska filmavtal som nyss revs upp efter drygt 50 år.

– Om jag ska vara riktigt sarkastisk verkar det ungefär så här: "OK, filmbranschen, ni hade er chans under 50 år - och klarade inte av det. Nu kommer vi i regeringen och fixar det åt er." Så känns det lite grann. Samtidigt finns det inga svar om hur man ska fixa det, men väldigt många frågor, säger Tomas Jegeus.

-- Och det som delvis har förlorats i de här nya tankarna som är väldigt populistiska och verkar mena att biografierna inte betyder lika mycket längre, är just att biograferna snarare är det allra viktigaste. Den enda intäktsformen för film som faktiskt växer från år till år. DVD:n går ner, liksom Blu-ray, man får inte lika mycket betalt av streamingtjänsterna eller på TV.

– Så det är det växande. En hälsosam biografkultur, och en biografbransch, är det bästa för filmen, säger Tomas Jegeus.

Är ni oroliga för en statlig styrning av filmpolitiken?

– Ja, det är man alltid. När folk tror att man kan bättre är någon annan finns det alltid en fara, säger Tomas Jegeus.

Men de ökande intäkterna för biograferna är en sanning med modifikation. Besöken minskar i hela västvärlden medan biljetterna blir dyrare. Och för ungdomar i USA är hälften av de mest kända personerna nu Youtube-stjärnor och inte filmskådespelare eller musikartister som tidigare.

– Den äldre publiken går fortfarande lika mycket som den gjorde förut. Där vi ser en liten skillnad, i USA och samma sak här och resten av Europa, är att det är svårare att nå den yngre publiken. Det är den som vi måste jobba hårdast med nu. Att få tillbaka dem till biografen eller få dem att gå mer, säger Tomas Jegeus. 

Han trycker också på en helt annan sak.

– Någon som har försökt att gå på bio och ha en date samtidigt vet att det är väldigt svårt. Folk jobbar sent, stressen i det moderna livet… Många framgångsrika biografer utomlands bygger därför biografer ihop med mat- och dryckesutskänkning, säger Tomas Jegeus.

Det ska alltså vara "date-vänligare" biografier?

– Absolut, absolut.

Och allt handlar ju om känslor. Vad en biograf faktiskt kan väcka. En annan av huvudtalarna på gårdagens seminarium var Mats Kullander. Han är Senior Adviser på SF och en av dem som vet mest om biografer i Sverige och utomlands. Han börjar med sina svenska smultronställen.

– Mina favoritbiografer, om jag ska börja uppifrån… så har vi en filmstad i Luleå där jag älskar att sitta i salong 6. Vi har en biograf i Lund, nästan längst söderut, som är byggd 1919 faktiskt. Att sitta där på åttonde raden är en höjdare. Jag tycker också om Bergakungen i Göteborg där vi har en salong med 420 platser och 18 meter duk, sitta där på rad elva...

– Men min absoluta favorit i hela världen ligger på Drottninggatan 82 i Stockholm och heter Skandia-Teatern. Ritad av Gunnar Asplund 1923 och fortfarande en bio som verkligen får hjärtat att svälla när man går in där, säger Mats Kullander.

Utomlands ligger en annan av hans favoriter i den engelska huvudstaden.

– Det blir lite nostalgi. The Electric heter en liten biograf i London, byggd 1910, som är omgjord till en restaurangbiograf där duken faktiskt kommer ut i salongen och blir mycket större när de kör igång. Sedan kan jag också tycka att Grauman's Chinese Theatre, den mest legendariska i Hollywood, är väl värd att åka till. Nu har den också blivit IMAX-bio, säger Mats Kullander.

Men den kanske brokigaste bioupplevelsen kan man få lite längre bort från allfarvägarna.

– I sådana fall skulle jag nog rekommendera att man åker till Frankrike, ungefär 30 mil från Paris. Där ligger en hel stad med biografer, som rymmer alla de typer som finns. Den heter Futuroscope, säger Mats Kullander. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista