Inte längre bildning? Foto: Poppet with a camera, Flickr
Inte längre bildning? Foto: Poppet with a camera, Flickr

Tufft för samtida ungdomsböcker

4:32 min

Barn- och ungdomsböcker går mot trenden inom skönlitteratur och ökar i försäljning. Samtidigt blir det allt tuffare för ungdomsboken att hävda sig gentemot andra medier och trender. Viveca Bladh mötte Awa Danso och Fatou Danso, som är tio och tolv år, på ett bibliotek i Göteborg och när de väljer böcker är det viktigt med texten. Som i Hans Petersons böcker.

Joel, pojken som försvann var den senaste boken Awa Danso läste.

– Den hade spänning i sig och det var kul att läsa och det var spännande att läsa.

Vad handlar den om?

– Det handlar om en kille som inte känner sig älskad av sin familj så han rymmer hemifrån.

Vad läser du, Fatou?

– Olika böcker, men mest spännande böcker och deckare med mycket text. Varför är det viktigt med mycket text.

Varför är det viktigt med mycket text?

– För att det är roligare att läsa...

När den är lång, boken...?

– Och när den är mer spännande och den har något man gillar i sig.

Det är ju lite konstigt med barn- och ungdomsböcker för de allra flesta skrivs ju av vuxna och ges ut av vuxna och även ofta väljs ut i skolan eller biblioteket av vuxna. Och det är inte sällan som vuxna vill ge samma läsupplevelse till barn som de själva hade som barn.

Böckerna som handlar om barnens idag får svårt att nå fram. Det märks i bokförsäljningen där till exempel Astrid Lindgren och Elsa Beskow fortfarande är storsäljare, men också i kritikerlistor över bästa barn- och ungdomsböckerna. I våras publicerade BBC en lista över 11 barnboksklassiker där den senaste boken var från 1968 och flera böcker från 1800-talet. Lilla huset på prärien, Nalle Puh och Kalle och chokladfabriken tex.

Pija Lindenbaum skriver och illustrerar barnböcker och fått mycket uppmärksamhet för att ta upp ämnen som en psykiskt sjuk förälder eller homosexualitet i sina barnböcker och hon ser ett problem i att nå ut med nya berättelser.

– Svårigheten för folk idag, det är att hitta till den nya barnlitteraturen, det är ju inte att hitta till de gamla grejerna.

När det gäller ungdomsböcker ser det lite annorlunda ut. Lydia Wistisén forskar kring ungdomsskildringar och har särskilt fokuserat på de ungas plats i staden.

– I ungdomsboken över lag genom alla tider har man alltid försökt vara väldigt samtida. För man vill ju på något sätt tala till ungdomarna och locka till läsning. Jag kan ta ett exempel: Den svarta fläcken av Harry Kullman som brukar kallas den första moderna ungdomsboken, den är från 1950-talet och den skrevs alldeles efter att det varit ungdomskravaller i Götgatsbacken där trångbodd arbetarklassungdom hade drabbat samman med polis. Det var en samtida händelse som gjorde att Harry Kullman valde att skriva den här boken.

Boken debatterades flitigt på sin tid, inte minst för skildringarna av våld och kriminalitet där många vuxna ifrågasatte moralen i boken. Att den vuxna publiken vill ha en uppfostrade litteratur för de unga har historiskt också gjort det trögare för samtida berättelser.

Att barn och ungdomsböcker säljer bättre än vuxenlitteratur tror flera förlag Kulturnytt pratat med beror på att många oroar sig för läskunnigheten och Pisa-rapportens larm. Och faktiskt vill vuxna läsa ungdomsböcker det har man märkt med böcker som Hungerspelen . Det som oroar förlagen idag är att det finns så mycket annat att göra: film, spel och andra medier. Cecilia Knutsson är publicistisk chef på Raben & Sjögren.

– Vi slåss ju om så mycket om läsarnas uppmärksamhet med så himla många andra medier och så var detju inte riktigt förut. Fönstret i bokhandeln blir kortare och kortare.

Hur ser ni på att få en ungdomsbok att leva – hur gör man?

– Hahaha, ja du, om jag visste det... Men om en ungdomsbok har gått väldigt bra till exempel Engelsforstrilogin. Den kommer att leva längre än en bok som sålt sämre. För en bok som sålt bra fortsätter att ticka på under några år, medan en bok som kommit ut och inte gjort så mycket väsen av sig, den kanske försvinner från marknaden efter tre fyra år.

– Det bästa sättet att få en bok att få en lång livslängd är att läsarna själva börjar prata om den och börjar tipsa om den för andra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista