Blå Blixt, Poesi antolog, Foto: Brombergs förlag
Blå Blixt är en antologi med poesitexter av debutanter. Foto: Brombergs förlag

Var finns poeterna?

3:13 min

I Kulturnytts serie om lyrikutgivning i Danmark och Sverige, var vi senast på poesiuppläsning i Köpenhamn för att undersöka det som kallats för ett generationsskifte och en ny våg dansk poesiutgivning. I den tredje delen av serien är vi tillbaka i Sverige och har pratat med några som vill satsa på debutanter, både i och utanför den etablerade förlagsvärlden. Casia Bromberg ansvarar för debutantutgivning på Brombergs förlag,

–Jag tror att det fortfarande finns en bild eller en föreställning, både från förlagens sida och från publiken, att poesi är någonting smalt och knepigt. Det var därför vi började med den här poesisatsningen Blå Blixt. En stor anledning till det var att vi ville försöka bredda poesin och visa på att det finns poesi som är jättestark och relevant men inte alls behöver vara så knepig eller svår att förstå.

Jag träffar Casia Bromberg på förlagets för tillfället sommar-öde lokaler på hanteverkargatan i Stockholm. Brombergs har de senaste åren gjort en satsning på debutantutgivning med en antologi kallad Blåblixt. Vad kan poesi vara idag? Den frågan skickar förlaget ut till bland annat skrivarutbildningar, litterära tidskrifter och facebook-sidor och har hittills fått in 500-800 lyriska svar varje gång, varav några hamnar i antologin som ges ut. Casia Bromberg menar att det svenska poesiklimatet inte alls är så kyligt som det ibland låter.

–Jag tycker att det lyfts fram mycket bra jag håller inte med riktigt heller om den här bilden av att det inte finns poeter nog och den här jämförelsen med Danmark - där har vi stjärnskottet och vad gör vi här? Jag tycker att det finns mycket poesi här och att det har hänt mycket de senaste åren och händer mycket nu också.

Men Casia Bromberg, håller med om att förlagen ibland kan vara dåliga på att vaska fram nya förmågor. Kanske är det en bit bortanför de stora förlagens trånga korridorer som det rör på sig i det svenska poesilandskapet.

– Tiden är inne för det digitala förlaget och den snabba litteraturen behöver inte vara mindre kvalitativ.

David Stenbeck är grundaren bakom Floret, en digital litteratur- och konsttidning med huvudredaktion i Malmö. Ett av målen med satsningen har varit att lyfta nya förmågor inom lyrik och prosa. Och att fylla luckor som bokförlagen inte förmår med hjälp av digital utgivning och ett öra mot bloggvärlden.

– De som skriver Floret förstår att det är ett sätt att synas och läsas på och att det är en språngbräda och plattform för nya uppdrag och det är bra nog för dom flesta.

Åter till Casia Bromberg i Stockholm, jag frågar henne om hon tror att förlagen som en väg in i den litterära offentligheten håller på att spela en allt mindre betydelsefull roll.

– Jag tycker nog att det är bra att det breddas. Även om vi vill ge ut massa fantastisk litteratur och gärna vill att de som har bra text ska komma till oss så tror jag att är jättebra om det finns olika sätt och olika vägar att göra det på.  Att man får lite mer kunskap och insikt om den här hemliga förlagsvärlden och hur det fungerar där. Och ser att ja jag kan också göra det själv och kanske komma ut på förlag sen. För det är en ganska stängd värld.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista