Kent Klich skildrar döden i Gaza i sitt bidrag till Malmö Fotobiennal. Foto: David Richter/Sveriges Radio
1 av 2
Kent Klich. Foto: David Richter/Sveriges Radio
Kent Klich ställer ut i Malmö. Foto: Kent Klich. (Bilden är något beskuren)
2 av 2
Abu Yousef Al Najjar-rondellen i Gaza där två personer dödades. Foto: Kent Klich. (Bilden något beskuren)

Kent Klich skildrar döden utan att visa döden

2:55 min

Fotografen Kent Klich skildrar döden på Gazaremsan utan att visa en enda död människa. Det gör han i utställningen Black friday på Malmö konsthall som handlar om attacken mot staden Rafah den 1 augusti 2014, när 130 människor dog. Det är hans bidrag till Malmö fotobiennal vars tema i år är Contemporary Activism.

Diaprojektorn spottar fram bilder som visas på väggen i utställningsrummet. Det är porträttbilder 80 stycket, tagna i olika miljöer på män, kvinnor, barn, gamla. Bilderna har Kent Klich fått från deras anhöriga. I resten av rummet hänger hans egna fotografier som visar platserna där de här människorna dog av bomberna 1 augusti 2014. Det är bara närbilder på gator.

– Den 1 augusti faller mer än 2000 bomber och granater, de flesta människor som omkommer befinner sig på gatan. De har varit ute och vänder om för fly från det här området. Och eftersom så många dog på gator, bestämde jag mig för att fotografera de platser där människor hade dött.

De exakta platserna lokaliserade han med hjälp av Amnesty. Bilderna är helt folktomma, ibland är asfalten eller stenbeläggningen skadad. Men oftast inte. Det har varit viktigt för honom att inte visa döda kroppar.

– Det är resultat av kritik jag fick 2001 och 2002, för att bilden vi har av palestinierna är oftast terrorister, döda kroppar eller kvinnor som gråter. Jag har försökt berätta på ett annat sätt. Att man når fram, att man stannar kvar och tittar på bilderna, inte vänder bort blicken därför att bilderna är för förfärliga.

Ibland får fotografers bilder enorm effekt, just nu bilden på den 3-åriga syriske pojken som drunknat och bilden blir också en form av symbol för vad fotografi eller konst kan göra, De är viktiga bilder, menar Kent Klich.

Men han hoppas också att hans metod har effekt fast på ett annat sätt, som till exemple när han i ett tidigare projekt skildrade palestiniers privata hem i det isolerade Gazaområdet.

- Folk var oerhört berörda, för att man kände igen sig. Det var ett vardagsrum, ett sovrum och man tänkte - det kunde ha varit mitt hem. Och därför förhåller man sig till det på ett annat sätt.

Malmö fotobiennal börjar på fredag. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista