LA TRAVIATA: Folkoperan i Sthlm
LA TRAVIATA på Folkoperan i Stockholm: Julia Sporsén (Violetta) med ensemble. Fotograf: Markus Gårder

Den nakna La Traviata på Folkoperan

3:44 min

Först dränktes hela Folkoperan i Stockholm i skyfall förra sommaren och man tvingades stänga helt för renovering och skjuta på premiären. Nu inför premiären har nakenheten i föreställningen diskuterats och Folkoperan har satt en 12-årsgräns plus varnar känsliga människor för att se Verdis opera La Traviata.

Det var definitivt naket och inte bara under två minuter i starten utan under stora delar av i synnerhet första akten. Statisterna mest men också sångare. Helnaket, rakt framifrån, stående löspenisar och dinglande vanliga, fem dragqueens och ett frenetiskt juckande överallt.

Naturligtvis landar nakenheten olika hos olika åskådare - jag kände mig både rätt pryd och intresserad, både bekväm och obekväm. Men nakenheten tillför väldigt lite. Det blir naket - och jag sitter och ser att vi är skapta på olika sätt överallt. Och? Det visste jag ju.

Skälet till det nakna är att understryka begären som styr oss. Visa att vi både är objekt och subjekt. Vi styr och blir styrda i alla de delar av kärlek som finns. Både i det högst privata och i det som till exempel handlar om beroendeställning till den vi älskar. Vem har makten i en förälskelse?

La Traviata handlar om den fria kvinnan Violetta och den kärlek hon drabbas av. Den unge rike Alfredo och hon blir ett par och flyttar ut på landet. Allt är lycka tills Alfredos pappa Georges Germont kommer och pressar Violetta att lämna Alfredo eftersom hans syster annars inte blir gift. Violetta och Alfredo lever ju i synd.

Regissören Mellika Melouani Melani har lagt berättelsen i nutid med filmkameror, datorer och utmätningsmän i overaller.

Att flytta den moralväktande delen till nutid är rätt svårt, men man löser det genom att klä pappan i någon frikyrklig kaftan. Inom religionerna finns fortfarande mycket av hederskulturen kvar.

Mycket av det vi ser på scenen är krimkrams på ytan, distraktioner, som det är svårt att förstå betydelsen av. Varför odlar Alfredo sin trädgård iklädd stövlar och svart negligé? Hm...

Det känns dessutom som att personregin bara räckt till Violetta och Alfredos pappa Georges Germont. Det är när de är på scenen vi ser ett drama, då blir det intensivt.

Marit Strindlunds musikaliska ledning är ibland lite tungfotad, men det är samma effekt här - när det är få personer på scenen lättar hon på trycket, låter kompet sväva mera.

Germont sjungs innerligt och obehagligt styrande av Jeremy Carpenter - klok tolkning i både gester och röst.

Men det är Violettas uttolkare Julia Sporsén som med röst och skådespeleri får operan att bli betydelsefull.

Hon blir inte ett offer, även om hon tvingas avstå. Hon blir en hel människa som vill något - hon visar tvivel - hon gör det möjligt att förstå varför hon lämnar honom. Det är så sorgligt.

Folkoperan dubblerar huvudrollerna och premiär nummer två sker 17 september 2015.

P2s operaprogram Bänkad med Ella ägnar programmet den 10 oktober 2015 åt en diskussion kring det nakna på scenen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista