Facebook planerar att införa en ogillaknapp. Bilden föreställer en upp-och-nedvänd gilla-knapp. Foto: TT.
Facebook planerar att införa en ogillaknapp. Bilden föreställer en upp-och-nedvänd gilla-knapp. Foto: TT.

Kan en "ogilla"-knapp på Facebook ta hål på vår bekräftelsebubbla?

2:12 min

Det blev ingen ogilla-knapp fast Facebookanvändarna tjatat i många år. Istället blir det en empati-knapp, avslöjade Facebooks grundare Mark Zuckerberg tidigare i veckan. Fel beslut, tycker Martin Berg, sociolog och sociala medier-forskare, som menar att just en ogilla-knapp skulle kunna vara vägen ut ur vår digitala bekräftelsebubbla.

Det var i tisdags som Facebookgrundaren Mark Zuckerberg avslöjade planerna på den nya så kallade empati-knappen som man ska kunna använda när ens vänner delar med sig av ledsamma händelser. Händelser som gör att man drar sig för att klicka på gilla-knappen. Men Martin Berg, sociolog och sociala medier-forskare på högskolan i Halmstad, är besviken.

- Varför kan vi inte bli förbannade? Varför kan man inte säga "jag gillar verkligen inte det du säger"? Varför är det inte en ordentlig "ogilla"-knapp?

Forskare och mediadebattörer har i flera år varnat för att vi stängs in i så kallade filterbubblor på nätet. Det vill säga att algoritmer i sökmotorer och sociala medier är byggda för att ge oss mer av det vi tycker om, och mindre av sådant vi inte gillar. När allt fler människor får sina nyheter via sociala medier, finns en oro för att vi mest får vår egen världsbild bekräftad, istället för att då och då få den utmanad.

- De som engagerar sig i flyktingkrisen får mer information om detta och hatsajterna och den typ av propaganda som kommer från det hållet, de får sina föreställningar och världsbilder ytterligare förstärkta och det är ett problem. Vi behöver utmanas och röra oss utanför våra bubblor.

Martin Berg tycker att Facebook borde överväga att ge fler verktyg för utmaning och debatt, och han tror inte att en empati-knapp är rätt väg att gå.

- För att sociala medier ska bli framgångsrika behöver de hitta andra sätt att fånga komplexiteten i hur människor lever sina liv. Vi behöver komplexitet och utmaningar. Istället är det en slags positivitetskultur som växer fram på Facebook som frodas och nästan skapas genom den här typen av tekniska lösningar. Vi förväntas antingen gilla eller känna med dem som vi har i våra sociala nätverk, säger Martin Berg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista