Guldbagge. Foto: TT
1 av 2
Guldbagge. Foto: TT
Saga Becker, vinnare av guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll. Foto: TT
2 av 2
Saga Becker, vinnare av guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll. Foto: TT

Nykomlingarna får egen priskategori på Guldbaggegalan

2:29 min

I år inför Guldbaggen en ny priskategori, Årets Nykomling, för att uppmuntra nya, modiga och normbrytande val i alla filmkategorier. Kulturnytt zoomar in på Guldbaggens betydelse för skådespelarinsatser som skiljer sig från mängden. 

Edda Magnasson prisades för sin skådespelardebut i "Monica Z", Nermina Lukač för "Äta, sova, dö", och i år var det Saga Becker i "Nånting måste gå sönder". Saga Becker blev också den första öppna transpersonen att vinna en Guldbagge.

Men faktum är att det sedan 2012 stått i Guldbaggens regelverk att de tunga priserna för Bästa manliga och Bästa kvinnliga skådespelare i en huvudroll/biroll bör gå till så kallade "professionellt verksamma skådespelare".

Alltså helst inte till amatörer.

Att man bör belöna de professionellt verksamma i de prestigefulla kategorierna är inte ett krav, enligt Jannike Åhlund, Guldbaggens ordförande. Hon menar att det görs strålande insatser av amatörer. Samtidigt bör nomineringskommittén ha rekommendationen i bakhuvudet. 

– Hela idén med Guldbaggen är ju att premiera professionella, kreativa insatser i svensk film. Är man professionell filmarbetare är det konstigt om Guldbaggen för årets skådespelarinsats knips av en tolvåring, för att ta ett exempel.

Regissören Sanna Lenken är bioaktuell med "Min Lilla Syster", en av årets mest uppmärksammade filmer, där en av huvudrollerna spelas av ett barn. Den handlar om tolvåriga Stella vars storasyster Katja drabbas av anorexia.

– Man kan få uppfattningen om att amatörer spelar sig själva. Jag sätter samma krav på en amatör och en skådespelare. Vi har kemi tillsammans. De kan ta min regi, säger Sanna Lenken om att arbeta med så kallade amatörskådespelare.

Att kunna förmedla så kallade äkta känslor på duken är avgörande för Sanna Lenken när hon väljer skådespelare som regissör. Något som skapas i samspel mellan regissör och skådespelare, säger hon. 

Nytt för i år är att Guldbaggen har skapat en helt ny priskategori: Årets nykomling, som gäller alla filmkategorier och yrkesroller, där man kan vara färsk i branschen.

Kommer kategorin, Årets Nykomling, att underlätta för juryn att följa den här rekommendationen – till exempel att professionellt verksamma bör vinna skådespeleripriserna?

– Nej, det finns inget samband mellan dem. Allting sker ju i nomineringen. Det är medlemmarna i nomineringsjuryn som bestämmer vilka nomineringar det blir. Det kan bli en amatör som är i början av sin karriär, säger Jannike Åhlund, Guldbaggens ordförande (hör intervjun med Jannike Åhlund i ljudklippet nedan). 

Det nya priset väcker frågor om gränsdragningar mellan professionellt verksamma och så kallade amatörskådespelare. Kulturnytt har kontaktat någrapersoner i filmbranschen för att höra deras syn på saken. 

TriArt distribuerade "Äta, sova, dö" vars huvudrollsinnehavare Nermina Lukač belönades för sininsats på Guldbaggegalan år 2013.

Eva Esseen Arndorff, VD på TriArt, kände inte till att rekommendationen om att belöna professionellt verksamma skådespelare fanns.

– Nej jag har inte hört talas om det. Vi väljer aldrig vilka filmer vi ska distribuera utifrån om den kan få en Guldbagge eller inte, eller vilka kategorier de ska distribueras i, säger Eva Esseen Arndorff.

– Ett bör är just ett bör, det finns inget kravställande. Om man ska se till den insats Nermina eller som Saga gjorde hade de fått genomslag ändå, säger Eva Esseen Arndorff.

Kristina Pesznecker, marknadschef pådistributionsföretaget Scanbox, bioaktuell med filmen "Min Lilla Syster". Branschen har börjat surra om flickans insatser och en Guldbagge. Pesznecker har inte heller känt till rekommendationen, som hon menar kan begränsa urvalet om man skalar bort amatörer och icke-skolade.

– Jag har inte känt till den skrivelsen. Det har ju nominerats och delats ut Guldbaggar till folk som inte är professionella. Var går gränsen? Hur många filmer ska man ha varit med i? Vilken skola ska man ha gått i? När blir man professionell? 

– Om man är ung eller icke-skolad hämmar det utvecklingen. Skådespeleri är också en känsla, inte utbildning bara. Det är ju inte en läkarutbildning man går, det är en grundkänsla, säger Kristina Pesznecker.

I Guldbaggens nomineringskommitté finns skådespelaren Johan Gry,och han tycker att det ändå är insatserna som ska räknas oavsett bakgrund, men att det kan förekomma att det knorras lite bland kollegor, det kan till exempelhandla om att man typecastat en person som redan ligger nära en roll som ska tolkas.

– Det är prestationen man blir belönad för, då spelar det ingen roll om man har utbildning. Medan andra tycker att man degraderar yrket genom att man belönar amatörer eller barn, säger Johan Gry.

Teaterförbundet för Scen och Films ordförande Anna Carlsson säger att det under senare år gjorts strålande insatser av skådespelaresom gjort sin första roll. Hon ser ingen koppling mellan nya kategorin och rekommendationen om att man bör ge baggen främst till professionella skådespelare - men hon tycker att rekommendationen är bra:

–  Jag kan uttala mig som ordförande för ett förbund som representerar professionellt yrkesverksamma och då är det ganska självklart att priser och Guldbaggar ska gå till yrkesprofessionella människor, säger Anna Carlsson, ordförande för Teaterförbundet Scen och Film.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista