Pressbild: Matilda Rahm

Utställningen Okänd, kvinna 2009-349701 - konstprojektet alla hade en åsikt om

Odell utmanar exklusiva positioner
2:20 min

Anna Odell blev rikskänd för sex år sen med sitt examensarbete där hon iscensatte en psykos på Liljeholmsbron för att kunna berätta vad som sker innanför psykmottagningens väggar. Nu ställs verket Okänd kvinna 2009-349701 ut i sin helhet. Maryam Fanni ser en retrospektiv över svenskt debattklimat.

Vid ingången visas en central del av verket, nämligen scenen från Liljeholmsbron och sedan följer olika avsnitt som rättegången, sjukhusjournaler, ett rum med tidningsurklipp, och olika intervjuer och samtal med jurister och läkare.

Anna Odell har skapat ett röstverk där man får höra samma berättelse återges av olika instanser med respektive perspektiv och fackspråk. Och genom dessa språk och förvrängningar synliggörs maktstrukturer.

Lika mycket som hon är en uppmärksammad konstnär, så har hon tolkats illvilligt och kritiserats. Verket Okänd kvinna har ofta reducerats till att vara en personlig känslobearbetning, provokation för provokationens skull, omdömeslös, effektsökande och självisk.

Men det är tvärtom. Det är en oerhört metodisk studie som på ett ovanligt skarpt, seriöst och generöst sätt blottlägger samhällets hierarkier och vems berättelse som äger giltighet.

Anna Odell utsätter sin kropp för friktion mot auktoriteter i syfte att undersöka och synliggöra hur polis, psykiatri, media och juridik fungerar, och genom den handlingen solidariserar hon med andra systematiskt utsatta kroppar. Hon har identifierat rollen som konstnär som en exklusiv position och använder den för att utmana andra exklusiva positioner. Man kan säga att hon förvaltar sitt konstnärskap väl, till skillnad från många andra som går under epitetet ”skandalkonstnärer”.

Redan när hon 2009 vägrade att omedelbart svara i media och krävde att få återkomma när verket är klart, blev det uppenbart att det är djupt provocerande och motströms att föreslå ett samtal som är lyssnande och eftertänksamt. Därför är det särskilt intressant att utställningen samtidigt blir ett retrospektiv över svenskt debattklimat och konstkritik.

Utställningen visas på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".