Världskulturmuseet i Göteborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.
Världskulturmuseet i Göteborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Världskulturmuseernas verksamhet ska effektiviseras

Överintendenten: "Vi kan jobba mer effektivt"
1:46 min

Världskulturmuseernas uppdrag är för otydligt, och ekonomin går dåligt. Det framgår av en ny analys från Statskontoret.

Analysen gäller fyra museer: Etnografiska museet, Medelhavsmuseet och Östasiatiska museet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Därutöver finns utställningslokalen Bergrummet i Stockholm.

I analysen talas om att man kan komma att inhysa museiverksamheten i färre lokaler, hyra ut lokaler och använda sig av sponsring för att klara ekonomin som idag visar på ett underskott på sex miljoner kronor.

Gabriella Jansson som är utredare och ligger bakom rapporten, säger att ett annat problem är att allt för mycket av verksamheten styrs från Stockholm, trots att det står i myndighetens instruktioner att den ska ha sitt säte i Göteborg.

- Men man kan väl säga såhär, att som verksamheten är organiserad nu så hade det varit väldigt svårt för myndigheten att styra verksamheten från Göteborg. Men på sikt så ser vi ju inte att det är bra att man frångår instruktionens formulering, det vill säga att sätet ska finnas i Göteborg, säger hon.

Ann Follin är överintendent för myndigheten Statens museer för världskultur, och hon är medveten om problemet.

- Myndigheten har sitt säte i Göteborg. Så att hur vi effektiviserar och bemannar organisationen är också något som jag kommer att se över i den här organisationsöversynen, och på vilket sätt vi kan stärka ledningsfunktionen i Göteborg ytterligare. Redan i dag är en del av det administrativa i myndighetens kansli förlagt i Göteborg, säger hon.

Enligt Ann Follin har myndigheten en mycket ansträngd ekonomi och för att råda bot på detta finns det par saker som behöver åtgärdas. Delvis handlar det om lokalkostnader där hon menar att en lösning kan vara att hyra ut lokaler. En annan möjlighet är ett utökat samarbete med sponsorer, men sen handlar det också om att utnyttja personalen på ett effektivt sätt.

Kan det här leda till någon uppsägning av personal?

- Jag vill ju inte utesluta det i dagsläget, och jag har initierat en organisationsöversyn som både handlar om att jag tror att vår organisation kan bli mycket mer ändamålsenlig och jobba mer effektivt. Och i den så ligger också en bemanningsstruktur och en chefsstruktur. Så jag ber att få återkomma. Exakt hur det kommer att se ut vet inte jag i dag, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".