I afton: Lola Blau av Georg Kreisler på Kulturhuset Stadteatern i Stockholm

3:34 min

Satiriskt syrliga sånger i en kabaré - det är vad man får se om man beger sig till Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och ser I afton: Lola Blau av österrikaren Georg Kreisler. Det är en berättelse om en flykt från nazisterna i Österrike till USA och Hollywood.

Vi har sett och hört allt förut. Tack för det. Vänta bara så ska jag förklara.

Det är alltså i grunden en enkelt berättad historia om en ung judisk artist i Österrike på slutet av 30-talet och hennes flykt. Den återberättas genom spridda minnen från en person på väg in i en demens.

Den här livsresan ligger nära det som författaren och tonsättaren Georg Kreisler själv var med om och den ger honom chansen att satirisera över det mesta. Det blir verkligen en kabaré som driver, ofta rätt grovt, med mycket. Religioner, länder, folk - och så mitt i allt: Vem av oss blir medlöpare? Vem tittar och vem tittar bort?

Scenografin av Tomas Sjöstedt bygger på en rad internationella journalfilmer och stillbilder från kriget projicerade på en sliten fasad, närmast en ruin. Bilderna både informerar och kontrasterar.

Tillsammans med tre multimusiker, ledda av Martin Östergren, gestaltar Sara Jangfeldt alla tvära snabba kast. Det blir en resa som är historia men också, självklart, utan att det stryks under, visar på paralleller till dagens värld. Då var det kappa och kappsäck vid järnvägsstationerna, nu är det ryggsäck och slitna träningskläder.

Musikaliskt känner vi igen det, eftersom det bygger på en tradition från Brecht och Weill via Lehrer, Brel, Forssell, och vidare till vår svenska stora aktris i den här genren: Ulla Sjöblom.

Sara Jangfeldt är helt solklar i den här rollen, skarp, röstsäker i allt och med en trollbindande kontakt med publiken.

Dessutom har Rikard Bergqvist både översatt och regisserat. Varje gång jag har förmånen att se en föreställning som han har regisserat på sitt elegant supermusikaliska sätt förvånas jag över varför inte han får regissera ännu mer? Operahusen - varför är det bara Göteborgsoperan som givit honom en ordentlig chans? Andra stadsteatrar? Hallå!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista