En affisch med en av huvudrollsinnehavarna i Kungliga operans uppsättning av Svansjön har orsakat debatt. Foto:  Carl Thorborg och Lisa Wall
En affisch med en av huvudrollsinnehavarna i Kungliga balettens uppsättning av Svansjön har orsakat debatt. Foto: Carl Thorborg och Lisa Wall

Svansjön-dansaren på affischen: Varför har ingen frågat mig?

Cecilia Djurberg: Det finns flera kontexter kring den här bilden
2:20 min

En affisch för Kungliga Balettens uppsättning av Svansjön har plockats bort. Bilden föreställer en vit människas fot tryckt mot dansaren Clyde Emmanuel Archers ansikte och har fått kritik, framförallt på sociala medier, för att vara rasistisk och kränkande. 

 

Torbjörn Eriksson, press- och informationschef på Kungliga Operan berättar om intentionen bakom affischen:

– Vi förstår att den kan upplevas problematisk om den är tagen ur sitt sammanhang. Intentionen med bilden som egentligen är ur en kortare film är att visa ett kärleksmöte ur verket Svansjön.

Affischen hängde tidigare vid ett skyltfönster utanför Kungliga Operan men efter kritiken är den alltså nertagen.

– Mannen på bilden är en av Kungliga Balettens bästa dansare och det är därför han har fått rollen som "prinsen" och det är därför han syns på affischen. Bilden är en av flera i en serie och det är ju naturligtvis djupt olyckligt om någon tar illa vid sig och det har inte varit vår intention.

– Varför pratade ingen med mig? frågar sig balettdansaren Clyde Emmanuel Archer. De som är kritiska borde läsa på vad Svansjön egentligen handlar om.

Cecilia Djurberg recenserade Svansjön för Kulturnytt och säger så här om hur hon tolkar bilden.

– Det här är ett kärleksmöte mellan prinsen och den förtrollade svanprinsessan, ett rätt så sexuellt laddat kärleksmöte faktiskt, och om man vet det tolkar man nog alldeles självklart mannens ansiktsuttryck med slutna ögon och en fot i ansiktet som att han njuter. Nu råkar mannen på bilden, Clyde Emmanuel Archer som dansar prinsen, vara svart, Gina Tse som gör Odette och vars fot vi alltså ser i ansiktet på Archer råkar vara asiatisk.

– Det finns också flera kontexter kring den här bilden, så som att Mats Ek är en koreograf som har jobbat för en större mångfald inom dansen, vilket har behövts på Kungliga Operan och han gör också just i den här koreografin flera medvetna brott mot gamla balettkonventioner, så som att både män och kvinnor dansar i tyllkjolar. Så just därför är det väldigt olyckligt att de som ser affischen reducerar prinsdansaren till hans hudfärg. För föreställningen ser bortom detta. Men jag kan också förstå att man tolkar bilden olika om man inte vet det här och har sett föreställningen. Och alla har rätt till sin tolkning, så jag förstår att bilden kan väcka andra känslor än de som jag har fått och det som varit intentionen med den.

Var det rätt av Operan att ta ner affischen?

– Jag tycker att det är positivt att en kulturinstitution som Operan visar respekt för att folk tagit illa upp. Affischen har suttit i vårt gemensamma offentliga rum och människor med olika mycket förförståelse och olika upplevelser av rasism i bagaget har sett den och reagerat. Men å andra sidan tycker jag att vi har ett problem i det offentliga samtalet på sociala medier när det finns högljudda människor som reflexmässigt rasar utan att sätta sig in i kontexten.




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".