(från vänster) Anna Johansson, Anders Lorentzson, Annalena Persson, Åke Zetterström, Tomas Lind, Jonas Olofsson - foto: Mats Bäcker
Janaceks opera Fallet Makropulos på Göteborgsoperan. (från vänster) Anna Johansson, Anders Lorentzson, Annalena Persson, Åke Zetterström, Tomas Lind, Jonas Olofsson - foto: Mats Bäcker

Fallet Makropulos av Leos Janacek på Göteborgsoperan

Per Feltzin: "Orkestern spelar stark, stort och varmt."
2:45 min

Nu till frågan om evigt liv - vem vill inte ha det? Men efter mer än 300 år på nacken kanske det inte ligger högst på listan...

I helgen var det premiär på Janacekoperan Fallet Makropulos på Göteborgsoperan. Testamentet kallas den också ibland och den handlar om just liv och död, om möjligheten - och viljan - till evigt liv.

Tänk dig en dag på jobbet, på kontoret och man håller på en rättsprocess som pågått i en evighet, flera generationer är involverade - och så kommer det en kvinna, en beundrad operasångare som vet mycket, väldigt mycket om allt, i detalj, om personer och händelser från över ett sekel tillbaka, minst. Hon heter Emilia Marty - och alla kvinnor i den här långa processen har ett förnamn på E och ett efternamn på M - Makropulos.

Regissören David Radok och hans team har skapat en föreställning som börjar naturalistiskt men som sedan bryts sönder och ner minut för minut när hon långsamt avslöjar vem hon är och varför hon kommit tillbaka. För att hitta livselexiret och ge sig själv hundratals år till. Hon föddes nämligen 1585.

Det här kan verkligen bli ett pekoral, men Radoks personregi är exakt och föreställningen förändras under dramats gång. Annalena Perssons Emilia Marty är en stark person och står mitt i bland de beundrande men handfallna männen. Långsamt ser vi i publiken samma ofattbara sanning som de på scenen.

Persson forcerar någon gång rösten så hon tappar sin kärna, men det är en randanmärkning - för den förvandling hon gör, ner i den djupaste förtvivlan då hon förstår att hennes eviga liv har gjort henne kylig eftersom inget i livet har något särskilt värde för henne längre - den förvandlingen är gripande.

Hon gör den tillsammans med orkestern under ledning av Marko Ivanovic som inte spelar Janacek hårt, vasst och kallt som många gör utan starkt, stort och varmt. Det tackar vi för.

Tisdag den 24 november i Kritiken i P1 14.03 återkommer Per Feltzin med en essä kring evigt liv utifrån just den här operan.

Opera i P2 sänder Fallet Makropulos nu på lördag kväll - 28 november.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".