Brittiska biografkedjor säger nej tack till religiös reklam

Den brittiska kyrkan säger sig vara "häpen" över att några av Storbritanniens största biografkedjor vägrar visa en reklamfilm med "Fader vår" i samband med premiären av "Star wars: The force awakens".

Digital Cinema Media, som står för 80 procent av annonseringen på de brittiska biografkedjorna, säger i ett uttalande att företaget har en policy om att inte godkänna politisk eller religiös marknadsföring då det kan orsaka anstöt.
- Biografernas beslut gör oss häpna. "Fader vår" bes av miljarder människor världen över varje dag. På ett sätt är beslutet löjligt, men med tanke på att de insisterar på det gör det saken obehaglig eftersom de inskränker yttrandefriheten, säger biskop Arun Arora, kommunikationschef på The Church of England.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".