Medea - Emma Vetter
Emma Vetter som Medea med sina två barn. Kungliga Operan. Fotograf: Carl Thorborg

Börtz opera försöker förstå barnamörderskan Medea

Per Feltzin: "Ett långsamt largo-land och sedan exploderar det."
2:27 min

Medea - få namn kan framkalla sådant obehag, rent av avsky. Kvinnan som dödar sina barn. I helgen var det urpremiär på Kungliga operan i Stockholm på Daniel Börtz opera Medea, efter Euripides antika drama. Börtz är en av Sveriges mest framgångsrika nutida tonsättare så förväntningarna är stora.

Börtz Medea får oss att förfasas, förlamas och förstå Medea - men vi förlåter henne inte.

Det är Emma Vetter som med sin sopransång, sin detaljrikedom i uttrycken, mikropauser och nästan omärkliga skiftningar i betoningar och styrka - det är hon och hennes fullständiga närvaro som gör att vi ser maken Jasons svek tydligare. Vi ser hennes plats i hierarkin och vi förstår hur förnedrad och förtvivlad hon är när han lämnar henne, efter allt hon gjort, alla fruktansvärda dåd hon gjort i kärlekens och maktens namn, deras kärlek, deras begynnande makt. Men de är på flykt och Jason bestämmer sig för att förskjuta henne och barnen och gifta sig med kungens dotter.

Emma Vetters uttryckfullhet behövs eftersom Börtz musik oftast är långsam och Stefan Larssons regi och Patrik Ringborgs musikaliska ledning naturligt nog följer det.

Vi befinner oss i ett långsamt largo-land och sedan exploderar det i musiken - som om Börtz vill stryka under med en fet penna. Den här sjätte operan är utan tvekan den bästa han gjort. Börtz vill mer med musiken än han tidigare gjort, han låter den ta för sig och bli mera levande. Ända skulle jag vilja ha ännu mera vilja i musiken - ett tempo, ett temperament som visar att musiken styr.

Nu är det mest övertygande när Kungliga operans kör både stödjer och säger emot Medea. Här finns en drabbning som skapar liv - och tillslut också död. Medeas barns död.

I P1 Kultur måndagen 25 januari kl. 13.00 vidareutvecklade Per Feltzin sina tankegånger i samtal med bland andra Expressens operakritiker Gunilla Brodrej.

Sveriges Radios Opera i P2 kommer att sända operan 20 februari 2016.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".