Auktion vid Christies i New York 2015 där Picassos "Les femmes d'Algers" såldes för rekordsumma. Foto: AP/TT.
1 av 3
Auktion vid Christies i New York 2015 där Picassos "Les femmes d'Algers" såldes för rekordsumma. Foto: AP/TT.
Picassos tavla "Les femmes d'Algers". Foto: AP/TT.
2 av 3
Picassos tavla "Les femmes d'Algers". Foto: AP/TT. Foto: SANG TAN
Mårten Arndtzén. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.
3 av 3
Mårten Arndtzén. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Risk för konstbubbla när priserna stiger

Kulturnytts konstkritiker Mårten Arndtzén om rapporten
3:57 min

En ny studie varnar för att den internationella konstmarknaden blivit manisk. Det kan enligt forskare bero på att konst i allt högre utsträckning ses som en investering.

– Det är ju en slags relation till konst som har blivit alltmer präglad av konstens värde. Man köper konst som ett slags handelsvara eller en investering som man förväntar sig få avkastning på, säger Erik Wikberg på Handelshögskolan i Stockholm.

Enligt en nyligen publicerad rapport från universitetet i Luxemburg befinner sig den internationella konstmarknaden i en manisk fas.

Forskarna bakom studien har tittat på över en miljon auktionsförsäljningar från hela världen under de senaste 36 åren, och drar slutsatsen att bland annat marknaden för samtida konst har utvecklats till en bubbla som sväller och riskerar att spricka.

Enligt Erik Wikberg, doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm, finns det ett nytt sätt att se på konst som både en handelsvara och "den ultimata lyxkonsumtionen".

– Det är den ultimata statussymbolen, det är något som inte har något funktionsvärde. Det är en produkt som signalerar ett kulturellt kapital som man inte får när man köper en sportbil eller en motorbåt.

2014 omsatte den globala konstmarknaden rekordsumman 51 miljarder euro, och i fjol slog Picassos målning "Les femmes d'Alger" auktionsrekord när den såldes för hisnande 1,5 miljarder kronor.

Men Niclas Forsman, vd på Stockholms auktionsverk, menar att de uppmärksammade försäljningarna inte är representativa för hela konstmarknaden, och ser inte en överhettning på den svenska marknaden.

– Jag kan tycka att den allmänna konstmarknaden nog haft en ganska moderat uppgång, om man talar om mellansegmentet. I vissa fall är konsten idag försiktigt värderad, för att säga billig.

Men vad är då en konstbubbla? I P1 Kultur kommenterade Kulturnytts konstkritiker Mårten Arndtzén.

– Finansiella bubblor brukar ju beskrivas som ett läge när olika tillgångar värderas orimligt högt jämfört med deras egentliga värde. Och det är ju lätt att räkna ut egentligt värde när det handlar om aktier och fastigheter, men vad är en Picassomålning egentligen värd? Det här är ett problem som forskarna bakom studien erkänner, men de anser sig komma runt det genom att tillämpa en väldigt sträng statistisk modell på prisutvecklingen de senaste 36 åren. Och då har man kunnat se att tidigare kända bubblor uppvisar samma mönster som det man ser idag.

Vad ser du för tecken på att det vi ser nu är en konstbubbla?

– Det skulle kunna vara att den här långa prisuppgången redan har börjat brytas. Förra året gick försäljningen på auktionshusen internationellt ner jämfört med året innan och samma sak inträffade faktiskt också i Sverige. Men det är svårt att veta om det betyder början på en punkterad bubbla eller bara en hälsosam avkylning av marknaden, säger Mårten Arndtzén.

Finns det något som talar emot en stundande konstbubbla?

– Vad jag kan se tar forskarna inte hänsyn till att den internationella konstmarknaden faktiskt förändrats ganska mycket senaste decennierna. Idag finns det fler samlare än tidigare och de är spridda över hela världen. Efterfrågan är alltså mycket större, medan tillgången är konstant eller till och med avtagande när det gäller de finaste och exklusiva konstverken och det gör marknaden mera motståndskraftig. Jag är ingen ekonom, men jag har svårt att se någon krasch framför mig med mindre än att världsekonomin kollapsar på ett sådant allvarligt sätt att även de miljardärer som klarade den senaste finanskrisen, måste plocka ner tavlor från vardagsrumsväggen för att klara amorteringarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".