Jacob Mühlrad, Fredrik Ekdahl och fagotten som ska användas vid uruppförandet av stycket "Silent prayer". Foto: Berit Nygren/SR
Jacob Mühlrad, Fredrik Ekdahl och fagotten som ska användas vid uruppförandet av stycket "Silent prayer". Foto: Berit Nygren/SR

Fagotten i rampljuset som soloinstrument

Fredrik Ekdahl: "Spännande att se vart Jacob Mühlrad kan ta fagotten"
5:41 min

Träblåsinstrumentet fagott är en av den klassiska musikens doldisar, men nu på sistone har den lyfts fram i rampljuset, i det stora Solistpriset och i ett helt nyskrivet verk - för fagott. 

Häromhelgen vann fagottisten Sebastian Stevensson svenska Solistpriset och ikväll på Berwaldhallen i Stockholm uruppförs stycket "Silent prayer" för just fagott. För tonsättaren Jacob Mühlrad finns det inte bara ett djup utan också en höjd i instrumentet:

- Det var också så otroligt uttrycksfullt just på höjden, och det är väl någonting som jag har utnyttjat ganska rejält i det stycke som jag har skrivit för Fredrik nu, säger Mühlrad och Fredrik Ekdahl kommer in:

- En av poängerna med att få ett nytt verk skrivet för sig är ju att kunna se vart Jacob kan ta fagotten, vad han kan göra med instrumentet. Att utforska gränserna för vad som är möjligt att göra med instrumentet, och utforska nya klangvärldar.

Vad kan man göra då?

- Man kan till exempel spela dubbeltunga på tvåstrukna D, säger Ekdahl och skrattar högt tillsammans med Mühlrad och fortsätter:

- Nej, men till exempel är det ett parti i absolut högsta, i det tvåstrukna registret, som kanske i vanliga fall bara är svårt att få tona, men här vill Jacob att man ska spela det i tremolo med dubbeltunga och göra ett glissando samtidigt, det är verkligen krävande, och när man bara ser det i en notbild så där undrar man ju "varför?", men nu när vi har repeterat allting blir det ju fullständigt klart varför. Allting faller på plats, och det fyller verkligen sin funktion just det där partiet.

Bara de bästa fagottisterna kan spela snyggt i så höga register som det tvåstrukna, men så är Ekdahl också solofagottist i Sveriges Radios symfoniorkester.

Det är ett klart, varmt och uttrycksfullt instrument, den där fagotten. Den har ett tonomfång på tre och en halv oktav, och innan tonerna bildas ska luften först passera ett dubbelt rörblad och sedan 2,5 meter luftkanaler som i sin tur har vikts ihop till det slutligen 1,3 meter långa instrumentet i lönnträ, och många vet inte vilken självklar roll som instrumentet har i både symfonisk musik och kammarmusik, i exempelvis Beethovens septett och Schuberts oktett, säger Ekdahl:

- Och det är just därifrån som jag tycker att det är väldigt spännande att ta det vidare och se vad man kan göra ... vad Jacob kan göra i ett nytt kammarmusikaliskt sammanhang.

Jacob Mühlrads intresse för instrumentet tog fart då han och Ekdahl med flera gjorde allkonstverket "Through & through" i KTH:s reaktorhall förra sommaren. Den här gången spelar Ekdahl ihop med de tre stråkmusikerna violinisten Christian Svarfvar, violasten Eriikka Nylund och cellisten Johannes Rostamo.

- Det är ihop med de andra som magi skapas, kan jag känna, med ett sådant här kammarmusikverk. Det är just när vi får ihop det. och hittar nya klangvärldar med harmonierna som Jacob utforskar ihop med vissa tekniker som jag inte har använt tidigare på fagotten - det är ju då det blir någonting helt nytt.

Stycket "Silent prayer" har formen av en judisk gudstjänst. Det har till exempel partier där stråkarna svarar fagotten, precis som församlingen i en synagoga svarar kantorn, partier där den tysta bönen illustreras med ett mumlande och partier där fagotten spelar solo, berättar Mühlrad:

- Det finns de här delarna då som är sjukt predikande liksom och där fagotten ligger i ett register som kanske också den mänskliga rösten kan ligga i.

Jacob gjorde först en skiss av sin musikaliska ambition som han visade för Fredrik och frågade om det till exempel gick att göra något av en orientalisk flöjt av fagotten.

- Väldigt snabbt förstod han vad jag menade. Det ser extremt visuellt intressant ut också, med de här greppen på fagotten som då åstadkommer drillar mellan ... ja, upp till sex toner ungefär, säger Mühlrad och Ekdahl fyller i:

- Den här effekten av det som du just beskrev blir ju en ganska orientalisk musik. Det blir även kvartstoner inkluderade i de här drillarna till exempel, men det är som du säger: fagott är ju ett väldigt flexibelt intonationsinstrument. Alltså precis som ett stråkinstrument kan man spela ofattbart falskt på en fagott, och man kan glida mellan tonerna väldigt mycket. Tonerna är inte huggna i sten. Där finns också många möjligheter för en tonsättare att kunna glida mellan tonerna och röra sig mellan den traditionella tonaliteten, även i kvartstonstonalitet till exempel.

Den traditionella västerländska tonaliteten, kan vi säga ...

- Precis, och det har Jacob verkligen utnyttjat här, säger Ekdahl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".