Makode Linde hälsar välkommen Foto: Cecilia Blomberg/SR
1 av 3
Makode Linde hälsar välkommen Foto: Cecilia Blomberg/SR
På väg in i Makode Lindes värld Foto: Cecilia Blomberg/SR
2 av 3
På väg in i Makode Lindes värld Foto: Cecilia Blomberg/SR
Chokladbollar demonstrerar Makode Linde Foto: Cecilia Blomberg/SR
3 av 3
Chokladbollar demonstrerar Makode Linde Foto: Cecilia Blomberg/SR

Makode Linde rör om bland fördomarna

Den västerländska kulturens bortträngda skamfläckar
2:39 min

Det började med att den första titeln  "Negerkungens återkomst" inte fick spridas utanför utställningsrummet. Sen har diskussionen fram till dagens öppnande av Makode Linde på KulturhusetStadsteatern varit laddad. Går det att lämna diskussionen om identitetsfrågor och N-ord och bara se det här som en konstutställning?

Extralyssning. Möt Makode Linde och hans argaste kritiker

Du får räkna med att bli filmad sägs det innan man går in i Makode Lindes universum. Och vill du förbli anonym erbjuds en brun papperspåse eller en balaklava det vill säga rånarluva dekorerad med blackface motiv att dra över huvudet. Den är svettig och varm. Det är lite som att ge sig ut på ett minerat fält där varenda kommentar, blick, fråga kan landa så fel. Bara valet av huvudbonad är redan det vanskligt.

Det första som möter är en liten robotdammsugare som rör sig i en vit korridor. Den har fått ett svart yttre med stora ögon som antenner ut från huvudet. Och lite förvirrat surrar den runt och städar upp efter oss. Vägen kantas sen av en rad stängda dörrar med lappar på: Stängt på grund av kränkt, stängt på grund av dålig humor, på grund av policy. Små kommentarer till det som sen kommer. En stor dörrmatta utskuren efter Afrikas konturer. Välkommen. Och sen ett kliv in genom ett jättegap med en vaktande egyptisk hund vid entrén.

Det är som Alice i Underlandet fast med annat innehåll. Det är mörkt, med flourescerande färger. Här trängs så gott som alla stereotyper som finns om Afrika. Den västerländska kulturens bortträngda skamfläckar. Ett förbjudet landskap som inte låter sig kontrolleras av ett mer städat överjag. Och där en av styrkorna i den här presentationen är den underliggande dubbelbottnade humorn. För ibland fastnar skrattet i en grimas. För att det kanske ändå inte är ok att skratta? Inte ens åt en chokladboll som demonstrerar med skylten "Sluta kränk mig". Och mitt i allt dessutom en afrikansk by, där tapeterna i husen har Afrikamotiv och sen den enorma konungatronen bredvid sagofiguren Lilla Hjärtats gravsten.

Ocensurerat och ostädat. Och egentligen oavslutat. För en viktig del av utställningen är också besökarna. Som en performance som bara pågår där inne och som säkert kommer att förändras beroende på besökarna, tidpunkten och vilka diskussioner som kommer att uppstå. En öppen spelplan helt enkelt som inte ens Makode Linde förmår styra.


Makode Lindes utställning KulturhusetStadsteatern i Stockholm pågår till den 24 april.

Mer om Konst- och formrecensioner

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".