Slöjdlektion klass 6 Bäckaslövsskolan i Växjö.
Slöjdlektion på Bäckaslövsskolan i Växjö. Foto: Anneli Koskinen/Sveriges Radio.

Tillgången på legitimerade slöjdlärare varierar över landet

Brist på legitimerade slöjdlärare
1:51 min

I början av året pågick en debatt angående skolslöjdens varande eller icke varande. Något som togs upp i den debatten var en avsaknad av legitimerade lärare inom skolslöjden. Men frågan är om det finns färre legitimerade lärare inom slöjden än inom andra ämnen?

Bristen på legitimerade lärare är stort inom flera av grundskolans ämnen. Dock är slöjden ett sådant där andelen legitimerade lärare skiljer sig mycket över landet. Enligt lärarförbundet varierar det för årskurs sju till nio från 34 till 80 procent legitimerade slöjdlärare från län till län.

Johan Enestam, utredare på lärarförbundet, tror att det kan bero på att slöjdlärarutbildningar bara finns på ett fåtal lärosäten och att de som söker utbildningarna ofta redan bor nära och sedan i regel inte flyttar särskilt långt därifrån.

Men trots de få lärarutbildningarna är det allt fler som vill utbilda sig till slöjdlärare. Det säger Peter Hasselskog, lektor för slöjdlärarutbildningen på Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs universitet.

– Extra glädjande är att det inom lärarlyftet, en utbildning som riktar sig till den som är utbildad och behörig lärare i ett annat ämne att läsa in behörighet i ytterligare ett ämne. Där har vi inom slöjden de senaste åren haft mer än 200 lärare i andra ämnen som har valt läsa in behörighet i slöjdämnet, och det tror jag leder till något väldigt positivt på sikt, säger Hasselskog.

För att kunna möta behovet av slöjdlärarutbildningar vid andra lärosäten än de som erbjuder detta idag, menar skolminister Gustav Fridolin, att utmaningen när det kommer till att göra skolutbildningen tillgänglig över hela landet skulle kunna lösas genom att lärarstudenter som vill läsa till slöjdämnet skulle kunna göra detta på distans.

– En sak att titta på är hur man använder den moderna tekniken som finns för att ta del av en utbildning om man studerar till lärare på ett lärosäte som inte har en slöjdutbildning men också vill få en behörighet i slöjd. Kan man då kombinera sin vanliga lärarutbildning med någon form av distans eller fjärrutbildning med ett annat lärosäte, säger Fridolin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".