Marknadens lag
Foto: Nord-Ouest Films Arte

Den grå grymheten i Marknadens lag

Jenny Aschenbrenner recenserar filmen Marknadens lag
2:20 min

En långsam studie i vardagens jävligheter har blivit en publiksuccé i Frankrike och prisbelönt på Cannesfestivalen. Den franska filmen Marknadens lag i regi av Stéphane Brizé handlar om en arbetslös man, Jenny Aschenbrenner har sett den.

Det går långsamt.

Det är grått.

Världens grymhet är långsam och grå, den släpar sig fram, drar som en stickig filt in över livet. Den lurar inte bakom hörnen, den växer sig stor och stark rakt framför ögonen på oss. Vi är bara alltför upptagna med att klara oss för att mäkta med att sätta upp en handflata framför den och säga Stopp!

Thierry är en arbetslös man i medelåldern, uppsagd från en fabrik, med en fru och en cp-skadad son. Han är en mustachfabror med en redan daterad maskinoperatörs erfarenhet som enda vapen mot utförsäkring, fattigdom, misär.

Stéphane Brizés berättande tassar sig fram och visar bara en liten del i taget av den helhet som är Thierrys liv. Realismen är kompromisslös, livet bara pågår där framför oss, utan förskönanden, utan dramaturgiska tricks.

Grymheten bara händer.

Thierry går en förnedrande tur till jobbsökarcoachen - en isande uppvisning i vuxenmobbingens mekanismer, de trevande och samtidigt självgoda förolämpningarna som haglar från de andra deltagarna, påhejade av coachen

Sen får han till sist ett jobb som butikskontrollant. En respit hos banken, ett ögonblick av arbetsgemenskap, sedan den nedmalande omoralen. När han tvingas skicka polisen på matsnattande fattigpensionärer. När butikschefen får honom jagar fuskande kassörskor för att kunna säga upp personal och öka sin profit. När futtigheterna till sist leder till en tragedi, men sen ändå bara fortsätter att pågå och pågå.

Inget sägs ut eller manifesteras tydligt - vi sitter som flugor på Thierrys kavajslag och bara iakttar. Hur långt kan en människa pressas, hur långt kan vi gå, vad är vår trygghet värd?

Vincent Lindon vann ett välförtjänt pris i Cannes för rollen som Thierry, lågmält förtvivlad, människa i varje centimeter, utan åthävor. Bara ännu en individ under marknades lag.

En kliande, irriterande och fascinerande film. Härifrån går inte att fly, det här är den värld vi byggt åt oss själva att leva i.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".