Mamma vet bäst, Anna's Life och Don Juan visas på Göteborg filmfestival. Foto: Göteborg filmfestival
1 av 4
Mamma vet bäst, Anna's Life och Don Juan visas på Göteborg filmfestival. Foto: Göteborg filmfestival
Mamma vet bäst. Foto: Göteborg filmfestival
2 av 4
Ur filmen "Mamma vet bäst". Foto: Göteborg filmfestival
Ur filmen Anna's Life av regissören Nino Basilia.
3 av 4
Ur filmen Anna's Life av regissören Nino Basilia. Foto: Ur filmen Anna's Life av regissören Nino Basilia.
Don Juan. Foto: Göteborg filmfestival
4 av 4
Teaterövningar i svensk-finska dokumentären Don Juan. Foto: Göteborg filmfestival

Nina Asarnoj skapar en egen liten festival om moderskap i Göteborg

P1 Kultur: Reportage om filmer med tema moderskap
9:04 min

Ett sätt att hantera jätteutbudet på en filmfestival är att lägga ett raster över festivalkatalogen och skapa sin egen lilla festival. P1 Kulturs reporter Nina Asarnoj har fördjupat sig i filmer som skildrar mammor och moderskap. Ett rikt och traumatiskt ämne, skulle det visa sig.

Mikael Bundsen är regissör och manusförfattare på Plattform film i Göteborg. Han har sitt skrivbord placerat mittemot Ruben Östlunds. "Mamma vet bäst" är en komma ut-historia i två obrutna tagningar.

Mamman, som spelas av Hanna Ullerstam, lyckas på pricken fånga den där välmenande, politiskt korrekta, jättetoleranta men livrädda mamman som inte alls tycker det är enkelt att hennes tonårige son är homosexuell. Mikael Bundsens teori är att hennes rädsla bygger på negativa bilder från film och TV.

Mamman i Mikael Bundsens film vill åtminstone väl, men det kan man inte beskylla modersdjuret Marina i dokumentären Don Juan för.

Oleg är 22 år och bor med sin blonderade och bedagade yppiga mamma i en liten lägenhet i staden Novgorod i Ryssland. Han har tidigt fått diagnosen autism men mamman verkar tro att han mest är slö, och skulle kunna skärpa sig och bli normal om bara han ville. Och med normal menar hon någon som försörjer henne och har en flickvän. Hon skickar honom i olika terapier som den svenska sjukvården sannolikt omedelbart skulle förbjuda. En terapeut både slår honom och tvingar honom till sexualitetsväckande kroppskontakt. En lite mer sympatisk teaterlärare försöker förbättra Olegs tal och låter honom i teaterlekens form träna på att umgås med det motsatta könet.

Don Juan som är en svensk-finsk samproduktion av Jerzy Sladkowski fick det finaste priset på dokumentärfestivalen IDFA i höstas och beskriver tydligt när maktrelationerna mellan generationerna helt har spårat ur. För Olegs djupt osympatiska mamma har förstås också en mamma. En rasande liten tant som försöker tala förstånd med sin barnkvinna till dotter som bara gråter och gråter över sitt otursliv. Och varje möte slutar med att mormor bryter kontakten, tar hatten och går.

Möjligen är det så att det här med att ha ett sjukt barn i ett fattigt samhälle, pressar mammorna över gränsen. Som i den georgiska filmen Anna’s life. Där singelmamman Anna blir alltmer desperat i sina försök att skaffa visum till USA för att få råd med vård och skolgång till sin autistiske son.

Den unga mamman spelas av Ekaterine Demetradze, och hon berättar att Annas öde inte är unikt i Georgien. Runt 50% av kvinnorna där har i perioder bott utomlands för att försörja familjen. Även hennes egen mamma försvann till USA för att dra in pengar när Ekaterine var 14 år… 

Och även regissören till Anna’s life, Nino Basilio, är singelmamma och vet av egen erfarenhet att en mamma kan förvandlas till en varg när det gäller att skydda och försörja sitt barn.

Även i Brasilien är barnen mammans eller nannyns business, berättar Anna Muylaert som gjort filmen Den andra mamman. Den skildrar en av alla dessa kvinnor som lämnar sitt eget barn, för att ta hand om någon annans. Nannyn Val har inte träffat sin egen dotter Jessica på tio år men har en stark relation till pojken hon vårdat sedan han var liten.

Syftet med filmen var att uppvärdera moderskapet, säger Anna Muylaert. Att se värdet i det hårda arbete som på många platser i världen fortfarande bara utförs av kvinnor.

För är det någonting som förenar alla dessa mammafilmer så är konstigt nog frånvaron av fäder. Det är nästan obegripligt att så många fortfarande, i regnbågens tid, kämpar på ensamma.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".