CARMEN MOVES. Dansarna Javier Perez, Katarina Eriksson, Björn Nilsson, Arina Trostyanetskaya och Ninos Josef. I bakgrunden Adolf Fredriks Kammarkör och Folkoperans orkester.
CARMEN MOVES. Dansarna Javier Perez, Katarina Eriksson, Björn Nilsson, Arina Trostyanetskaya och Ninos Josef. I bakgrunden Adolf Fredriks Kammarkör och Folkoperans orkester. Foto: Mats Bäcker

Carmen rör på sig.... på Folkoperan

Bizet Carmen Moves på Folkoperan i Stockholm recenseras av Per Feltzin
2:38 min

En av världen mest spelade operor men i en dansform - det är vad Folkoperan i Stockholm premiärvisade i går kväll. Det handlar om Bizets opera Carmen i kort dansant tolkning och regissör är koreografen Örjan Andersson.

Den här musiken, den här musiken - först som opera, sen som trekvartslång läcker balettmusik för enbart stråkar och fyra slagverkare och sen vissa sångpartier arrangerade på samma sätt för just den här föreställningen...

Fransmannen Bizet, ryssen Sjtjedrin och svensken Olov Helge - de står för musiken som tycks tåla allt.

Alice Farnham leder orkestern som ofta sätter allt och sedan tappar helt med sura stråkar och inexakthet.

Fast man gjort om den mycket så är det ändå, i koncentrat, den vanliga berättelsen om den starka Carmen som vill vara fri men hakar fast i den kuvade Don José och sedan möter Toreadoren.

Scenen är en tom dansscen men trång eftersom orkestern också sitter där - de är ovanpå tre växthus med torrt sydspanskt gräs i.

Carmen moves är alltså en opera som blivit balett som blivit balettopera tillslut. Första akten präglas mycket av rapsodiska och komiska dansimpressioner och till det lite opera. Andra är helt annorlunda. Då är det febrig dramatisk opera främst plus några dansscener. Det är som att man plötsligt upptäckt att dramatiken i Carmen ligger i finalens triangeldrama och den finns i sången. Och ska man få ihop det på slutet måste.... slutet vara med.

Men första aktens lättsamma, roande stil gör det svårt att gripas av de stora känslorna även om just Miriam Treichels Carmen kan vara både komisk och tragisk.

Jag får ingen föreställningskänsla, utan tar med mig musiken och flera enstaka scener som behållning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".