Partituret till det stycke som Mozart och Salieri skrev gemensamt.
Partituret till det stycke som Mozart och Salieri skrev gemensamt. Foto: Petr David Josek

Så här låter Mozart och Salieris gemensamma stycke

"Stycket undergräver myten att de var rivaler"
2:53 min

Tidigare i veckan spelades i Prag för första gången - i alla fall i modern tid - ett stycke som skrevs gemensamt av Mozart och Salieri.

Stycket som hittades ifjol undergräver myten om att Mozart och Salieri skulle ha varit rivaler.

Vid sidan av Mozart och Salieri skrevs stycket av en tonsättare som hette Cornetti.

Det heter "En hyllning till Offelias tillfrisknande", har ett libretto av Lorenzo da Ponte och skulle enligt en tidningsuppgift i Wien i september 1785 ha framförts av den brittiska sångerskan Nancy Storace.

Storace var en uppskattad uttolkare av Mozarts och Salieris verk och skulle börja sjunga igen efter att ha haft problem med rösten under lång tid, men så blev det inte, och så småningom noterades stycket som försvunnet i Köchel-katalogen som listar alla Mozarts verk, men:

ifjol fann den tyske musikvetaren Timo Jouko Herrmann i det tjeckiska nationalmuseets arkiv ett stycke som stämde in på beskrivningen; det var tryckt 1785 och hade både tryckarens namn liksom initialerna till de tre inblandades efternamn - S, M och C.

Stycket är ungefär fyra minuter långt och i tre delar, ett av varje tonsättare. Det som inleder, också i Kulturnytts ljudinslag, är av Salieri, sedan kommer det som Mozart har skrivit och sist det av Cornetti.

Det faktum att Mozart och Salieri skrev musik som musikhistoriskt ligger nära varandra, att de båda verkade i Wien och att den ene blev geniförklarad har gett upphov till myten att de skulle ha varit rivaler och till legenden att Mozart dog 1791 sedan Salieri hade förgiftat honom.

Det behandlades en 40 år senare av den ryske poeten Alexander Pusjkin, i slutet av 1800-talet skrev den ryske tonsättaren Nikolai Rimskij-Korsakov en opera om det och på 1970-talet inspirerades den brittiske dramatikern Peter Shaffer att skriva pjäsen "Amadeus" för Broadway. Den pjäsen blev sedan en film i Milos Formans händer, men i ett brev till Kulturnytt skriver musikvetaren Timo Jouko Herrmann att Mozart och Salieri hade flera möjligheter att samarbeta, och att det här bara var ett av tillfällena.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".