Visionen av livet efter detta. Museo di Palazzo Grimani, Venedig
1 av 3
Visionen av livet efter detta. Museo di Palazzo Grimani, Venedig Foto: BRCP-Rik Klein Gotink and Robert G. Erdmann
Hövagnen, Hieronymus Bosch 1510-1516, Pradomuseet i Madrid
2 av 3
Hövagnen, Hieronymus Bosch 1510-1516, Pradomuseet i Madrid Foto: Rik Klein Gotink and Robert G. Erdmann BRCP
Den nyupptäckta Sankt Antonius Frestelse, The Nelson-Atkins Museum of Art
3 av 3
Den nyupptäckta Sankt Antonius Frestelse, The Nelson-Atkins Museum of Art Foto: BRCP-Rik Klein Gotink and Robert G.Erdmann

Djävulens målare Hieronymus Bosch på hemmaplan igen

Magiskt att röra sig i Hieronymus Boschs medeltida bildvärld
3:24 min

Hieronymus Bosch är känd för sina fantasifulla och skruvade skildringar av helvetet. Nu är det 500 år sen han dog. Och i hemstaden s'Hertogenbosch firas det stort med en unik utställning. Cecilia Blomberg har sett Hieronymus Bosch - Visions of Genius på Nordbrabants museum.

P1 Kultur – podd. Boschfeber när djävulens målare hyllas i hemstaden

Det är naturligtvis magiskt att gå runt bland de här målningarna och teckningarna som är så mytomspunna. Att få se så mycket på en gång. Sida vid sida. Målade på medeltiden av en hjärna som skapade en helt ny och helt fantastisk bildvärld.

De där konstiga flygande fiskarna. Monster med stora skovelhjul i käften där människor matas in. Helvetes eldar som brinner. Det är också berättelser om helgon, den pinade Kristus. En religiös bildvärld så som det var i den sena medeltidens konst. Men där så mycket ändå handlar om människan. Om de val vi ställs inför. Om girighet och obändig lust. Men att vi ändå har ett val.

Det brukar sägas om Hieronymus Bosch att han är bäst på att måla Helvetet. Det är han. Men han var också den konstnär som för första gången införde motivet där färden till himlen symboliserades av en tunnel av ljus och där en liten ängel längst in tar emot de lyckligt lottade. En färd man gärna skulle göra en grådisig vinterdag. Det ser så fantastiskt rogivande ut.

Det kanske inte verkar så märkvärdigt att sätta ihop en utställning med en av konsthistoriens mästare. Det kan ju inte bli dåligt. Men bara att få till det här är i sig en bedrift som måste nämnas. Utan att äga en enda målning av Bosch, så har Nordbrabants museum lyckats låna in 17 av de 24 målningar som man med säkerhet anser vara av mästarens egen hand. Och 19 teckningar. Ett projekt som först dömdes ut som omöjligt. Men det som inger hopp är att hårdvaran här är kunskap. Genom att erbjuda expertis, forskning och varsam restaurering av verk har relationer byggts och målningar som aldrig reser har kommit tillbaka till staden där de en gång kom till.

Ett par målningar har också sorterats bort ur Boschs samlade verk, en ny har tillförts, ett motiv med den helige Antonius kamp med en av livets många frestelser. Men det man också får ta del av som besökare är hur forskningen kommit närmare Boschs kreativa process som konstnär. Hur snabbt han målade. Hur intuitivt han arbetade och under processen ändrade om i sina motiv. Målade över och lade till. I utställningen finns också många verk som visar på hans inflytande, det fanns många efterföljare som också helt gick loss på att uppfinna obehagliga helvetesskildringar.

Bosch var ingen enstörig galning. Han var en borgare som gifte upp sig i samhället, gjorde en klassresa, blev medlem i den finaste orden och fick beställningar från adel och kungar. Hieronymus Bosch är ett artistnamn. Han var tidig där. Han var också tidig med att sätta sitt namn på målningarna. Han tycks helt enkelt ha förstått sin egen storhet.


Hieronymus Bosch - Visions of Genius visas på Nordbrabants Museum i s'Hertogenbosch fram till den 8 maj.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".