Felix "PewDiePie" Kjellberg
Sommarpratare Felix "PewDiePie" Kjellberg. Foto: Cassandra Alm/SR

YouTube-klipp med prislappar

Vigor Sörman: "Tappat lite i autenticiteten"
1:51 min

Nyligen lanserade YouTube sin prenumerationstjänst "Red". Tjänsten ska dels erbjuda användare ett reklamfritt YouTube men också ge videoskapare bättre villkor. 

För icke prenumeranter kan dock vissa YouTube-klipp komma med prislappar. Vigor Sörman är VD för svenska YouTube-nätverket Splay ser positivt på det hela men tycker att autenticiteten saknas i de exklusiva och betydligt mer påkostade produktionerna.

– Jag kan tycka att man har tappat lite i autenticiteten som gjort YouTube så stort, säger Vigor Sörman.

YouTube Red lanserades för ungefär tio dagar sedan med bland annat en egenproducerad skräckserie om världens största YouTube-stjärna, svenska Felix ”PewDiePie” Kjellberg. Tjänsten är YouTubes sätt att ta ut en månadskostnad på ungefär 99 kronor och för att ge användare tillgång till ett reklamfritt YouTube. De extra intäkterna investerar YouTube sedan i egenproducerade serier. YouTube Red finns inte tillgänglig i Sverige idag, men det exklusiva innehållet går att köpa för mellan 20 kr och 79 kronor. Vigor Sörman är dock osäker på betalningsviljan hos målgruppen.

– Framförallt tänker jag på den yngre målgruppen. Tittar vi till exempel på Spotify så ser vi att en väldigt stor del av gratisanvändandet sker i de yngre målgruppen. Det ska bli spännande att se om den målgruppen kan tänka sig att betala för ett YouTube Red, säger Vigor Sörman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".