Från "Körper" på Kungliga Operan.
1 av 2
Från "Körper" på Kungliga Operan. (Bilden är något beskuren) Foto: Foto: Carl Thorborg/Kungliga Operan.
Från "Körper" på Kungliga Operan.
2 av 2
Från "Körper" på Kungliga Operan. Foto: Foto: Carl Thorborg/Kungliga Operan.

Parketten vibrerar i "Körper"

Cecilia Djurberg såg premiären
2:30 min

"Körper" - kropp/kroppar - är den första delen i tyska koreografen Sasha Waltz trilogi om kroppen som hade urpremiär i Berlin 2000. Nu har koreografen själv kommit till Stockholm och repeterat in sitt berömda verk med Kungliga Baletten. Cecilia Djurberg recenserar.

Reportage. Nakenheten avdramatiseras i "Körper" på Kungliga Operan

Den som nån gång har undrat vad scenkonstmänniskor menar när de beskriver föreställningar som "tyska" hittar nu ett typiskt sådant exempel på Kungliga Operan. "Körper", av Sasha Waltz, har just den där råa, direkta - ja - tyska - estetiken med mycket bar hud, avskalad scenografi på scenens svarta grundmålning och ett tilltal som känns kallt och lite våldsamt.

"Det här är min kropp, bakifrån, i profil, framifrån"

Människokroppen är, som titeln avslöjar, i fokus här. De tretton dansarna undersöker och utmanar den på ett abstraherat och anatomiskt vis, så att säga utan en berättartråd på kroppen. Visst går det att läsa in symbolik, om man vill.

Den höga väggen mitt på scenen, som en dansare kastar sig ut för, på skidor, i 90-graders vinkel, kan ha en koppling till Berlinmuren. Den klaustrofobiska scenen med åmande klättrande dansare instängda bakom en glasruta kan föra tankarna till koncentrationslägrens gaskammare.

Men "Körper" kan också i denna nyuppsättning, få vara bara en effektfull studie i kroppar, hårt dunsande kroppar mot golvet, ett lyft med ett brutalt grepp i huden, staplade kroppar och ihopkrupna kroppar i rader. Kroppar som kött, med prislappar: Hjärta: 52 000 Euro.

På koreografiskalan hamnar "Körper" alltså en bra bit ut på performanceaxeln. Det inspelade surroundljudet som designats av Hans Peter Kuhn och omsluter publiken via högtalare runt i salongen låter lite industrirock - gnissel, trafikbrus och maskinifierade kroppsljud. Emellanåt mullrar det mäktigt så hela parketten vibrerar - så att "Körper" får kropp - i min kropp.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".