Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bearbetning av Radioteaterpjäs kritiseras

Publicerat måndag 22 februari 2016 kl 15.13
Malin Axelsson: Konstnärerna har gjort en bearbetning
(1:52 min)
Malin Axelsson, konstnärlig ledare Radioteatern. Foto: Dan Hansson
1 av 3
Malin Axelsson, konstnärlig ledare Radioteatern. Foto: Dan Hansson
Foto: Alexander Donka
2 av 3
Radioteatern - Ungdom utan Gud Från vänster: Linnea Christiansson, Tulika G Lundmark, Pål Ströbaek, Matias Varela, Love Ahlström, Elis Kalmér, Henrik Söderlind. Foto: Alexander Donka
Radioteatern Ungdom utan Gud Foto: Alexander Donka/Sveriges Radio
3 av 3
Radioteatern Ungdom utan Gud Foto: Alexander Donka/Sveriges Radio

Radioteaterns hantering av pjäsen "Ungdom utan Gud" kritiseras från flera håll för att ordet "neger" ska ha redigerats bort ur manuset.

Pjäsen är en bearbetning av en roman med samma namn som skrevs av den antifascistiske författaren Ödon von Horváth i slutet på 1930-talet. Den handlar om en lärare som möter elever med tydliga nazistsympatier och i dialogen förekommer n-ordet flera gånger.

Det här fick ledningen för Radioteatern att skjuta fram sändningen och göra om delar av föreställningen. Det är Stellan Larsson som stått för Radioteaterns manusbearbetning och Åsa Kalmér som regisserat "Ungdom utan Gud".

Malin Axelsson konstnärlig ledare på Radioteatern menar att beslutet är följden av en lång konstnärlig process.

– Både dramatikern och regissören landade i att gå den vägen, med föreställningen, säger Malin Axelsson. 

Men både dramatikern och regissören har ju i media uttryckt kritik mot att man måste göra om, de menar att det finns en rädsla hos er i ledningen för Radioteatern, att ni inte kan se bortom det här ordet?

– Så har jag inte uppfattat det, utan Stellan Larsson och Åsa Kalmér har ju gjort bearbetningen och ställt sig bakom den också.

Men för ett år sedan när pjäsen spelades in, varför fanns då n-ordet med?

– När jag tillträdde som konstnärlig ledare var den här pjäsen redan beställd och processen igång och jag kom in i det mitt i och där tog jag vid.

Men jag tänker att människorna som jobbade innan dig har ju jobbat på Radioteatern i många år, det finns ju ett levande samtal om vad man får säga på Radioteatern och inte, fanns det ingen diskussion?

– Jag kan ju bara tala för den process som jag varit med i. Och jag tänker att det som konstnärerna gjort här, är en bearbetning och tolkning av ett verk och det görs ju hela tiden och där stryks ju och skrivs om hej vilt. Det är väldigt vanligt, säger Malin Axelsson.

Mer i ärendet finns att ta del av i Studio Ett.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".