Teater Tamauer spelar "Utan personligt ansvar"/Foto: Lina Ikse
Teater Tamauer spelar "Utan personligt ansvar"/Foto: Lina Ikse

Ester Nilsson jagar kärleken på scen

"vem kan förebrå Ester?"
2:51 min

I höstas dramatiserades Lena Anderssons Augustprisbelönade roman "Egenmäktigt förfarande" på Uppsala stadsteater. Nu blir den fristående uppföljaren om Ester Nilsson "Utan personligt ansvar" för första gången teaterföreställning i Göteborg. Kulturnytt har besökt Teater Tamauer under repetitionsarbetet.

"Vem kan förebrå Ester, att hon inte slutade tro och hoppas?"

Den frågan ställer Amelie Thorén i rollen som berättare i Teater Tamauers dramatisering av Lena Anderssons roman "Utan personligt ansvar", den fristående uppföljaren till Augustprisbelönade "Egenmäktigt förfarande".

I pjäsen som är den första och hittills enda dramatiseringen av boken turas de tre skådespelarna om att gestalta Ester Nilsson och Olof Sten som är det nya föremålet för hennes förälskelse. Skådespelaren Sara Klingvall har skrivit manus tillsammans med regissören Anders Friberg.

- Det är en stor utmaning att göra bok på scen. Men vi ville göra det för att vi tyckte så mycket om karaktären Ester Nilsson. Och Olof också, man kan känna igen sig i båda. Därför har vi valt att byta roller hela tiden, så att man förstår att kärlekens starka drivkrafter inte behöver vara så könsbundna.

Det har gått fem år sedan den komplicerade kärleksrelationen med Hugo Rask. Ester Nilsson förälskar sig i ännu en kulturman, skådespelaren Olof Sten. Hon faller handlöst för honom, och de båda inleder en relation. Att han är gift sedan länge, tycks inte vara något hinder.

Genom att dela på alla roller i föreställningen är förhoppningen att publiken ska få mer förståelse för karaktärerna, berättar skådespelaren Jan Ericson. Även den vänsterprasslande Olof.

- Han är en luspudel. Eller nej, det är han inte. Men han blir mer begriplig när vi gör honom allihop. Han skulle kunna bli en karikatyr annars. Om bara jag gjorde honom skulle han bli en sur gubbe som man skrattar åt.

Teater Tamauer har tidigare utforskat längtan och romantisk kärlek ur ett historiskt perspektiv med föreställningen "Whatever love means", baserad på Liv Strömquists serier. I Lena Anderssons roman hittade de en utmärkt kärlekshistoria att fördjupa sitt arbete med, säger regissör Anders Friberg.

- Det passar oss väldigt bra med en så stark litterär förlaga. Då kan vi vara lite förhöjda och spela mer på de direkt existentiella frågeställningarna. När det är så välformulerat behöver man inte ha långa transportsträckor innan det blir intressant. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".