Kerstin Brunnberg. Foto: Scanpix.
Kerstin Brunnberg. Foto: Scanpix.

Regeringen lyfter upp arbetet med fristäderna

Kerstin Brunnberg: "Stor utmaning att få folk att se värdet"
2:09 min

Regeringen lyfter upp arbetet med landets fristäder och inrättar en funktion för det på regeringskansliet. Uppdraget går till Kulturrådets före detta styrelseordförande, nuvarande tillförordnade överintendenten för Arkitektur- och designcentrum Kerstin Brunnberg.

Brunnberg har länge arbetat för fristadssystemet och är både tacksam och glad idag:

- Nej, men jag är så otroligt tacksam och glad över att få ha skäl att föra fram de här frågorna. Jag kan inte tänka mig något mer meningsfullt, att ha rätten att initiera och påverka för den här sakens skull, säger hon.

Vad är det du ska göra då?

- Jag ska verka för att fler kommuner och regioner väljer att ta emot en fristadskonstnär. Det berikar Sverige, och det ger en konstnär möjlighet att arbeta med sin konst utan att känna sig hotad.

Det kan vara vilken typ av konst som helst, alltifrån det som uttrycks i skrift till det som uttrycks i abstrakt konst till musik.

Sverige har idag flest fristäder i världen, minst 15 stycken, som ger arbetsstipendium på ett eller två år till förföljda konstnärer.

Sedan 2011 har Kulturrådet regeringens uppdrag att verka för fler fristäder och att stödja de kommuner som redan är det. Rådet har också en nationell samordnare för det, Karin Hansson på Det fria ordets hus i Växjö, och då kan man ju undra hur Kerstin Brunnbergs uppdrag kommer att skilja sig från det.

- Kulturrådet har ju en stor och viktig uppgift här och mitt uppdrag är ju att verka dels på egen hand men faktiskt hela tiden i nära samarbete med Kulturrådet, tillsammans med Kulturrådet. Då blir vi flera som jobbar med det. Det här är ju en förstärkning, och det är en förstärkning just under det år när vi ska högtidlighålla vår tryckfrihetsförordning. Särskilt eftersom den fyller 250 år i år, säger Brunnberg.

Var ser du de stora utmaningarna, för att Sverige till exempel ska kunna få fler fristäder?

- Ja, vi är ju beroende av att kommuner och regioner ser det stora värdet av det. Det är ju den stora utmaningen, men det är samtidigt stora möjligheter att hos så många människor som möjligt skapa kunskap om hur situationen är i många länder när det gäller konstnärernas möjligheter att arbeta, säger Brunnberg och fortsätter:

- Ta Freemuse statistik som kom häromdagen. Jag menar nästan 500 exempel har de på konstnärer som man vet med säkerhet jobbar under vidriga omständigheter.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".