Dirigenten Shi-Yeon Sung gästar Aurora Winter Festival/Foto: Beatrice Dalghi
Dirigenten Shi-Yeon Sung gästar Aurora Winter Festival/Foto: Beatrice Dalghi Foto: Beatrice Dalghi

Kvinnor i fokus på Aurora-festivalen

"Ta det inte personligt, men jag får alltid den frågan"
3:21 min

Många musikfestivaler kämpar med att boka jämställt. På Aurora Winter Festival för orkester- och kammarmusik har man i år valt att fokusera på kvinnor i musiken. Mer än hälften av artisterna som gästar festivalen är kvinnor, och på varje konsert kommer det att uppföras verk av kvinnliga tonsättare. 

Även om symfoniorkestrarna runt om i Europa börjar få en allt jämnare könsfördelning, så är det fortfarande mest män som håller i taktpinnen. På musikfestivalen som just nu pågår i Trollhättan är det den sydkoreanska dirigenten Shi-Yeon Sung som står på pulten, och hon skrattar när hon får frågan om vad hon tycker om årets kvinnotema. 

-Ta det inte personligt, men jag får alltid frågor om att vara kvinna i det här yrket.

Hon säger att hon kan bli trött på det ibland, för nån gång måste det väl bli så vanligt att folk slutar reagera.

Och på frågan om hon någonsin har gjort en intervju där det inte kommit upp, svara hon: "Nej, aldrig. Visst är det konstigt?"

Shi-Yeon Sung växte upp i Sydkorea. Ingen i familjen spelade musik, men vid fyra års ålder övertalade hon sin mamma att få börja ta pianolektioner. Hon utbildade sig i Sydkorea och Berlin och var inställd på en framtid som konsertpianist.

Men, säger Shi-Yeon Sung, ibland tar livet oväntade vändningar. För 15 år sedan studerade hon en gammal film av Berlins Filharmoniker under ledning av Wilhelm Furtwängler. När hon såg hur bara en person kunde ena 100 personers förmågor och passion, så bestämde hon sig. Hon skulle bli dirigent.

- Musiker förväntar sig att bli inspirerade av sin dirigent. Det är svårt att hitta balansen. Men om båda sidor är öppna för varandra och för musiken och om de är beredda att ha en dialog, så kan dirigenten få orkestern i sin hand.

Även om Shi-Yeon Sung är trött på att prata om hur tufft det är för kvinnor som vill dirigera, så är det en fråga hon brinner för. Alla orkestrar är inte särskilt välkomnande mot kvinnor, säger hon. Men det glädjer henne att den yngre generationen börjar få en del tunga kvinnliga namn inom dirigentvärlden.

- Jag är bara i början av min karriär. Om jag visar folk att jag kan få jobbet gjort, så skapar jag kanske bättre förutsättningar för nästa generation.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".