Nike Markelius. Foto: Ailí Markelius/Modernista.
Nike Markelius. Foto: Ailí Markelius/Modernista.

Nike Markelius beskriver punkens födelse och folkhemmets fall

Nike Markelius bok recenseras av Anneli Dufva
2:58 min

Nike Markelius är född 1962 och känd som trummis i bandet Tant Strul, men hon har också verkat som låtskrivare och musiker i många andra sammanhang. Nu debuterar hon som författare med den självbiografiska Trumslag Hjärtslag.

 

Det här är en bok som kan göra en smått tokig. Å ena sidan finns där en kämpande, känslig och skör kvinna, som skriver uppriktigt om sitt liv och sina erfarenheter.

Å andra sidan finns där en numera drygt femtio-årig person som fortfarande tycker att hon är punk och som ser punk huvudsakligen som en hållning där man surt håller käft och dissar dem man inte gillar; som den töntiga coachen på arbetsförmedlingen, till exempel.

Och när chefen för coachföretaget kontaktar Nike Markelius, efter den kritiska DN-artikel där hon skrivit om detta, och visar sitt intresse för hennes åsikter, så skriver hon stolt i boken ”Jag svarade inte”.

Och jag, som läsare, undrar bara: varför? Där hade du ju chansen att påverka.

Som gammalt Tant Strul-fan och stockholmare finns det mycket jag kan tycka om med den här boken, så många platser och band jag blir påmind om – 80-talets ställen: Ritz, Tre Backar och Musikverket. Och jag känner en stor respekt inför Nike Markelius ihärdighet och starka passion inför sitt skrivande, inför musiken, inför hela det sätt hon valt att leva sitt liv: enkelt, nära naturen, utan dyra grejer. Hon har till stor del tagit hand om sina två döttrar själv, hennes egen mamma har aldrig varit ett stöd, hon har i perioder arbetat som diskare, städare och vårdare för att kunna fortsätta att vara den skapande människa hon är. Stark och seg – trots perioder av akut blodbrist och operationer.

Men, men, men – boken grumlas hela tiden av det barnsliga sättet att vilja upprätthålla motsättningarna mer än att faktiskt åstadkomma en förändring. Det blir tyvärr flummigt och som litteratur i långa partier rätt tradigt. Och dessvärre gäller detsamma när hon redogör för framgångar, för varje låt och varje spelning. Det blir väldigt klyschigt och många eldar och stjärnor och vindar som befolkar kroppen när den blir kär, kåt eller står på scen.

Och nu ska jag vara lika klyschig och säga att det är synd på rara ärter, för bitvis stannar hon upp och då finns där ett språk som andas och som bär.

Berättelsen finns ju redan där –den om den store arkitekten Markelius barnbarn, som föds utom äktenskapet och lever sina första år i morfaderns gediget borgerliga hem, innan modern flyttar med flickan till rörigt bohemliv i city.

Den handlar om både klass och kön, om punkens födelse och folkhemmets fall.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".