Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Stardew Valley
Stardew Valley Foto: Press

Stardew Valley skapar glädjeyra i spelvärlden

Kalle Kovacs om Stardew Walley
2:00 min

Den gångna veckan har det kokat i stora delar av spelbranschen. Anledningen är ett spel, utvecklat av en enda person under fyra år, och som till stora delar återanvänder grunden från kultklassikern, Harvest Moon, från 90-talet. Kulturnytts spelexpert Kalle Kovács, är en av de som spelat, som han själv beskriver det, ohälsosamt mycket.

Kalle Kovács: Ja, så är det. Alltså det här spelet väcker sådana starka minnen hos mig – det väcker liksom pojken inom mig. Spelet kan beskrivas som en liten hyllning till 1996-års Super Nintendo-spel Harvest Moon. Du flyr staden och tar för ett par år över din farfars bondgård. Från det ögonblicket du anländer till gården är allting i dina händer. Det finns en enkel handling i spelet som kortfattat handlar om att den stora matvarukedjan JojaMart öppnar och hotar de lokala butikernas framtid. Men i övrigt skapar du verkligen din egen handling kring ditt nya liv som jordbrukare.

Andrea Valderrama: Men vad är det som gjort det här spelet så uppskattat? Det återanvänder ändå en idé som är 20 år gammal.

Kalle: Det är dels just därför. Utvecklaren Eric Barone har inte försökt anpassa spelet till dagens standard på något sätt, och jag tror också att det hade varit en riktig björntjänst att göra det. Ta till exempel det faktum att spelet är i 2D och förlitar sig helt på pixelgrafik. 

Framförallt tror jag dock att det är den stora indieboomen som pågått ett par år nu som gör att Stardew Valley blivit så uppskattat. Det är en tid i spelbranschen där utvecklingsjättarna slåss om att göra de snyggaste spelen där det ska hända massor av saker hela tiden. I Stardew Valley händer liksom ingenting – du sköter om din bondgård till ljuvlig musik och upptäcker byns hemligheter. Sen är utvecklaren tillgänglig via sociala medier på ett sätt som är väldigt unikt för spel. Bara efter första timmarna kom första uppdateringen där han rättade till några problem och lade faktiskt till funktioner som spelare efterlyste.

Andrea: Det är det mest sålda spelet just nu på olika digitala plattformar… är den här glädjeyran snart över tror du eller ser vi bara början av det?

Kalle: Grejen är att många stora spelsajter inte hunnit sätta tänderna i spelet utan de har helt enkelt skrivit kort om hur överraskade de är. Så när artiklar, spelklipp och kanske en och annan recension börjar dyka upp tror jag att det kan explodera än mer.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".