Mohammed Al-Saud. Foto: Privat.
Mohammed Al-Saud. Foto: Privat.

Tempo Dokumentärfestival visar flykt på film

Filmade sin egen flykt till Sverige
2:14 min

Makt är årets tema på Tempo Dokumentärfestival i Stockholm och idag startar festivalens programpunkt Filmare i Exil. Film- och kulturarbetare med erfarenheter av migration och flykt har bjudits in för samtal och filmvisningar om vem som har makten över bilden av samtiden. Den syriske journalisten och filmaren Mohammed Al-Saud har filmat sin flykt till Sverige och skildrar vad han kallar gränsernas absurditet.

Mohammed Al-Saud visar klipp på dator, på smugglare, förvar och grekiska öar som han filmat med dold kamera.

– Båten åkte iväg. Och jag säger i klippet att nu har jag anlänt till Grekland och det är första gången jag upplever den här känslan av fara, säger Mohammed Al-Saud.

Han är en av deltagarna i det nomadiska film- och kulturprojektet Noncitizen som står bakom Filmare i Exil på Tempo dokumentärfilmfestival.

Mohammed Al-Saud är en syrisk journalist, aktivist och filmare som söker politisk asyl i Sverige och arbetar just nu på en dokumentärfilm om sin flykt till Sverige. Anna Weitz, som producerat guldbaggebelönade dokumentärfilmen "Förvaret", är filmens producent.

I Syrien var han aktiv i demokratirörelsen och använde film som ett demokratiskt verktyg i opposition mot Assad-regimen. Efter att ha rest utomlands fick han sedan inte komma in i sitt hemland igen. Med ingenstans att ta vägen påbörjade han sin flykt mot Sverige.

Mohammed Al-Saud vill skildra det absurda i EU:s gränspolitik och berättar om vad som hände efter att han hamnade i förvar i Lettland för att han hade illegala dokument och skickades tillbaka till Istanbul.

– På båten mellan Grekland och Turkiet fick jag en inbjudan från Europarådet om att hålla ett inledningstal på Världsforum för demokrati i Frankrike. Det är absurt, samtidigt som jag skickades tillbaka till Istanbul - då fick jag visum.

Under flyktens gång hörde han konstant böckerna han läste som tonåring läsas upp i huvudet. "Förvandlingen" av Franz Kafka, "Främlingen" av Albert Camus och "I väntan på Godot" av Samuel Beckett.

– De böckerna och det absurda fanns bokstavligen i varje hörn under den resa jag genomlevde - och det är det som filmen handlar om, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".