Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Hamnen har huvudrollen i "Yarden"

Publicerat fredag 11 mars 2016 kl 08.14
Jenny Teleman recenserar filmen Yarden
(3:01 min)
Från filmen "Yarden". Foto: Ita Zbroniec Zajt
1 av 2
Från filmen "Yarden". Foto: Ita Zbroniec Zajt
Från filmen "Yarden". Foto: Ita Zbroniec Zajt.
2 av 2
Från filmen "Yarden". Foto: Ita Zbroniec Zajt.

Kristian Lundbergs självbiografiska roman  om en skrivande människa som fallet ur sitt position som författare och kritiker och tar arbete på Yarden, Malmö hamn har blivit film. Måns Månsson har regisserat filmen.

Att filma är att välja skulle man väl kunna säga… Och Kristian Lundbergs roman från 2009, "Yarden", har som jag ser det två blodomlopp. En berättelse om Yarden, Malmö hamn, idag, om ett arbetsliv som förvandlats till slaveri, där inhyrd hjälp arbetar utan trygghet, utan värdighet, utan glädje, som kan sparkas när som helst och bytas ut hur som helst. Och vreden och sorgen över det bor kvar i filmatiseringen.

Men den berättelsen sprängs i boken hela tiden av minnesbilder från författarens barndom, elektriskt oroliga tankar på en uppväxt med en psyksjuk mamma i stor fattigdom. Det gör att boken "Yarden" både är en berättelse om vidriga arbetsvillkor för alltfler men också om det sociala arvet. Att arbeta otryggt på Yarden är kanske bokens egentliga jag, hans lott: han förtjänar kanske inte mer. Den huvudpersonen slåss med tanken att det är förutbestämt att vara slav. Det spåret väljer Måns Månsson bort i filmen.

Så vad väljer han att skildra då?

Mycket men främst hamnen! Själva platsen. Det är ett bedövande vackert och säkert foto. Stora vidvinkelbilder på rad efter rad efter rad av tomma bilar i snövita skyddskläder, ompysslade som prinsessor, medan själva människorna rör sig som frusna insekter runt dem. En vardaglig plats som en svensk hamn blir här futuristisk. Resten av huvudpersonens tillvaro lever han i sin ombonade lägenhet fylld av böcker och tonårsson. Och även om de har dåligt med pengar så är den framregisserad och fotad som en sorts grotta. En tunt skal runt den stilla, bligande, kultiverade Anders Mossings ansikte, som därför – hur blött kallt och förnedrande hans extraknäck i hamnen än är – ändå gör honom till betraktare. Inte riktigt en man som är på väg att upplösas som i boken.

Så sammanfattningsvis?

Sammanfattningsvis är filmen "Yarden" koncentrerad, stillsam och bildgenialisk på sina ställen. Den har också ett fantastiskt ljud: det slamrar, blåser och knäpper genom de oändliga grå arbetsdagarna. Men det blir också en film som handlar om en sak: prekariatets villkor och vad det gör med ens själ och samvete. Romanen handlade om fler saker: självbestraffning till exempel. Men det ska sägas att det är en bra film det här helt i sin egen rätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".